10/24/04

Er din bouncerate tilfredsstillende?


Hvis din bouncerate er 25% eller derover, er det på tide at du tager affære. Læs her hvad du kan gøre, hvis uheldet er ude.

I en tid, hvor de fleste stadig fokuserer på volumen i webtrafik, er det de færreste, der ser nærmere på andre vigtige website nøgletal. Måske fordi de rette værktøj ikke er tilgængelige. Måske fordi ressourcer ikke tillader fordybning. Men det kan godt betale sig at blive orienteret om andre website nøgletal - f.eks. bounce rate.

Hvor høj er din bouncerate?Din bouncerate bør kunne måles af dit webstatistik program. Den indikerer hvor mange, der forlader en given side uden at dykke længere ned i dit website. En bouncerate på 25% eller derover er faretruende høj. Tag f.eks. din forside – typisk den side flest besøgende lander på først. Hvis 25% forlader den med det samme, ja – så får du i hvert fald ikke nogen respons fra dem.

Hvor høj må din bouncerate være
Et godt website er afhængig af relevant trafik, for hvem dit budskab er vedkommende. Det har de fleste danske websites. Derfor bør bouncerate på den trafik, der kommer fra de markeder du henvender dig til være i niveau 20% eller derunder.

Hvordan forbedrer du din bouncerate?Når du oplever at din bouncerate er for høj, kan du med små og enkle virkemidler gøre tiltag til at forbedre. Det du skal overveje meget nøje, er hvor klart dine most wanted responses fremgår af forsiden. Er det klart for den besøgende hvad du vil have dem til at gøre?

Har du for mange most wanted responses, kan det betale sig at limitere antallet til f.eks. to. Denne fokusering vil ofte betyde at du får flere besøgende til at klikke igennem – og dermed mindske din responsrate.

Bouncerate er en måleenhed, der indikerer hvor mange
besøgende, der lander på én given side, uden at navigere dybere ned i dit
website. Taler vi om din forside, betyder en bouncerate på f.eks. 35% - at 350
ud af 1000 besøgende ankommer til forsiden, og forlader den igen med det samme, uden at besøge andre side på dit website.