11/19/07

Forbandende emailspadsere.

Der er absolut intet nyt i ovenstående overskrift. Måske bortset fra at jeg for få år tilbage gættede på at vi ville komme ondet til livs inden for kort tid ! Det er som bekendt ikke lykkedes. Snarere tværtimod.

Her er nogle af mine observationer:

- De sidste 7 dage har jeg fulgt min firma email adresse. Det viser sig at denne adresse modtager mellem 200 og 300 spam mails hver eneste dag. Jeg gætter på at når den modtager så mange uønskede emails er det fordi den adresse er offentliggjort en del steder derude på nettet.

- En morsomhed - og en anden form for spam - er naturligvis, at jeg for kort tid siden købte et domæne, som jeg tidligere har ejet. Dette domæne, og min tilhørende email adresse, har ikke været aktiv i ca 2 år. Men - guess what - der sendes skam ganske mange B2B emails til den stadigvæk. Pointen her er hver gang nogen har sendt en email til adressen de seneste 2 år har emailen bounced. Men en række såkaldte professionelle markedsførere har ikke processer på plads, der bevirker at man får ryddet op i bounced (ugyldige) emails.

- Et par online magasiner, som jeg har med at gøre, må snart anmode nye abonnenter om at indtaste en "sikkerhedskode" for at kunne blive abonnent. Årsagen er at spammere leverer mellem 20 og 30 spam-tilmeldinger nært sagt hver dag. Hamrende irriterende fordi det sandsynligvis betyder en ringere tilmeldingsprocent. (ja, det gør det fordi des mere du beder folk om at gøre ifm. tilmelding til nyhedsbreve o.l., des flere falder fra).

- Mobilselskaber i udlandet spammer også. I nogle lande kan man - hvis man er "heldig" - lige få smidt 4-5 SMSere i nakken det øjeblik man åbner mobilen efter ankomst. En af de bedste er naturligvis Telias egne, der dels fortæller at det koster xx-at ringe hjem, og samtidig oplyser et informationstelefonnummer. Jeg formoder at sidstnævnte koster penge at ringe til, hvorfor jeg uden at tøve vil betragte den aktivitet som spam.

- Og så de herlige tilbudsaviser. De spammer som aldrig før. Og her kan jeg jo som bekendt ikke vælge at "sortere". Det er alt eller intet. Og da konen og jeg ikke kan blive enige om at undvære tilbudsaviserne fra Netto, Irma, Brugsen og alle de andre, ja så må jeg tage den sure tørn med at organisere affaldet.

Kan vi da ikke snart se at komme disse her udfordringer til livs.