Det er efterhånden lang tid siden, at jeg har skrevet om CRM implementering. Men på baggrund af nogle faktiske projekter, vil jeg gerne påminde dig om et par grundregler, som kan være værd at tage i betragtning, når du skal implementere nyt CRM system.
1. Tjek CRM leverandøren og dennes referencer grundigt.
Mange software sælgere, også dem, der repræsenterer CRM leverandører og forhandlere, er ofte ikke grundigt nok inde i systemets muligheder. Derfor er det vigtigt at du forlanger bevis for systemets funktionalitet, stabilitet og - ikke mindst - referencer.
2. Sørg for at du har gjort dig klart hvad du vil med et CRM system
Det kan betale sig at liste de funktioner du ønsker af et system. Og at dokumentere dine forretningsrutiner i flow-charts. Det er en god idé at præsentere dette materiale skriftligt for leverandøren, og at bede om en skriftlig tilbagemelding. Denne kan du med fordel bruge senere, hvis det skulle vise sig, at leverandøren ikke overholder det lovede. Husk i denne forbindelse på, at et stort antal CRM implementeringer mislykeddes. Ofte fordi leverandør og kunde har forskellige forventninger.
3. Undgå at blive prøve-ballon for en CRM leverandør eller forhandler
Vigtigst af alt er nok, at du skal sikre dig, at du ikke bliver prøveballon for en ny CRM leverandør eller CRM forhandler. Det kan nogen gange virke besnærende med store rabatter o.l., men mit råd er; gør det ikke, hvis CRM er forretningskritisk for din virksomhed.
4. Overvej en CRM parathedstest før du går igang
Det kan betale sig, at få en ekstern konsulent, der ikke er "gift" med en CRM leverandør, til at foretage en CRM parathedstest. Typisk kan en sådan vurdering afklare, hvad du mangler for at være rustet til at gå igang med en effektiv implementering af et CRM system.
Vil du have mere information, kan du kontakte Michael Leander Nielsen på mln-at-customaxi.com eller via www.customaxi.com