Markedsføring på social media network er i øjeblikket hype - ihvertfald på en række markeder udenfor Danmarks grænser. Men langt fra alle virksomheder vil kunne opnå fordele i denne nye type media.
Fokus Integrated vil i løbet af 2008 supplere de cases vi kender fra vores associerede selskaber i udlandet med danske cases. Men i skrivende stund ser det noget sløjt ud med danske aktører, der gør væsen af sig i sociale media sfæren. Ikke desto mindre forventer vi at se en kraftig vækst på området, og har derfor påbegyndt konceptualisering af løsninger, som vi vil tilbyde udvalgte kunder.
En dyr fornøjelse, eller?
Vi oplever, at en række social networking sites er overordentligt dyre - ihvertfald overfladisk betragtet. Det gælder både for steder som Facebook, der med sine mere end 600.000 danske medlemmer må betragtes som en åbenlys kandidat, hvis du leder efter kritisk masse, hvor du kan målrette din annoncering meget præcist. Facebook mener selv, at man mindst skal betale hvad der svarer til kr. 2,50-3,00 pr. KLIK for at opnå tilstrækkelig impact. (ja, pr. klik).
På B2B markedet begynder aktører som Linkedin, Xing og andre at åbne op for annoncering. Xing, der ikke har et voldsomt stort publikum i Danmark, tilbyder for tiden jobannoncer på deres platform. Også her er prisen underligt nok meget høj, nemlig i niveau kr. 2,50 - 3,00 pr. klik. Men hos Xing er der ikke mulighed for at målrettet annoncering, hvilket kan betyde mange hundrede kroner i spildte klik, idet Xing's targeting mekanismer ikke er præcise nok, og som følge deraf vil din stillingsannonce blive eksponeret hos mange personer, der reelt ikke er kvalificerede og/eller interesserede i den stilling du tilbyder.
Hvor skal vi så hen med advertising på social media networks?
Vi forventer at de fleste platforme vil åbne op for nogle mere lettilgængelige og performance orienterede annonceringsmetoder indenfor de næste par år. Selv store platforme som de førnævnte og andre, er stadig i en form for trial-and-error fase, hvor platformene sandsynligvis eksperimenterer med forskellige annonceringsprodukter, ligesom annoncørerne gør det for at identificere løsninger til at "engage" den målgruppe man ønsker at tiltrække.
Fokus Integrated følger op med mere viden om dette emne i kommende blog-posts på dansk her, og i særdeleshed på engelsk ovre på www.meemoo2.com
No comments:
Post a Comment