2/25/04

Flash er knap så flashy

En amerikansk undersøgelse foretaget af e*media inc. i ultimo 2003 konkluderede at webbrugerne ikke synes om flash når de besøger firmaers websites.

(Så nu håber jeg ikke at dig, der læser dette lige har bygget en 250.000 kroners website i flash). For dig, der er ny i dette game, kan vi oplyse at Flash er en animeringsmetode til at vise lyd/billeder på et website.

Mange spøjse kommentarer i analyse
Undersøgelsen gav mange sjove kommentarer og spørgsmål. F.eks. mente én bruger at når store brands, der sælger til konsumenter (som Coke, 7Up), bruger flash i så stor udstrækning som de gør, er det fordi det minder dem om TV – et medie som de fleste større B2C brands er vant til at bruge som primær mediakanal.

Men der er for øjeblikket mange, der er ude med riven – således blandt andet også Web Content Management guruen Gerry McGovern, der i hans nyhedsbreve også tager afstand til flash.

Her er udvalgte råtal fra undersøgelsen:

- 80% af alle vil hellere besøge et website uden flash introduktion (den der
altid har ”skip intro” knappen, som vi alligevel alle sammen bruger)

- 75% af alle kvinder, der ikke arbejder med markedsføring sagde “nej tak” til Flash

- 80% af alle vil hellere besøge et website uden flash introduktion (den der altid har ”skip intro” knappen, som vi alligevel alle sammen bruger)

- 81% af mændene, der ikke arbejder med markedsføring, sagde nej til til Flash

Og undersøgelsen genererede mange tankevækkende kommentarer fra brugerne. Her er et udpluk af dem i original sprog:

"Flash sucks. If I want a movie, I'll go to the theater. I just want quick information,"

"Flash should be banned from the face of the earth - such a pain."

"If I'm going to a Web site, I want information. I want information quickly. It could be written in 10 point pica for all I care. I'm already interested in what might be there, why turn me off?"

"When searching the Web, my most immediate concern is generally time, how quick can I find/do it. This leaves little room for animation."
Flash brugt rigtigt
Jeg mener at flash kan bruges med stor succes til – f.eks. – at forklare et produkt, skabe en følelse, introducere en tanke. Men ikke som den første side. På den første side af et website forventer brugerne at de kan skabe sig et hurtigt overblik og dernæst navigere dybere ind i websitet. Men det er en grundlæggende fejl at bruge flash introer o.l.

I værste fald forlader den besøgende dig med det samme. I bedste fald, bliver de irriteret.

No comments: