Udgivelse af e-mail baserede nyhedsbreve bliver mere og mere almindelige. Desværre er det de færreste, der skaber bemærkelsesværdige resultater, når man måler i responsprocenter, emnegenerering og salg.
Et par gode eksempler finder du her:
Bitconomy - http://www.bitconomy.dk
IDEmøbler - http://www.ide.dk
DFDS Seaways - http://www.dfdsseaways.dk
Mercuri International - http://www.mercuri.dk
Abonnér på et eller flere af ovennævnte nyhedsbreve. Det vil give dig inspiration fra nogle af dem, der er rigtig dygtige til at markedsføre budskabet ved hjælp af e-mail nyhedsbreve.
Her får du tre gode råd til at opnå succes med nyhedsbreve eller e-kampagner.
Der er naturligvis en del andre ting du skal gøre for at etablere e-nyhedsbrevet som en kanal, der kan understøtte dine salgsaktiviteter eller dit behov for at distribuere information til brugere, kunder, ansatte m.v. Men disse tre ting er helt basale for at få succes.
Jeg forudsætter at du har tilladelse til at udsende e-mails, ellers kan du læse artikelserien "4PmoreR in e-marketing", som du finder et sted på bloggen. I Danmark er det ulovligt at udsende e-mails uden på forhånd at have indhentet en aktiv tilladelse fra modtageren. Det skal du huske.
Målsætninger med dit nyhedsbrev
Inden du går igang skal du have afklaret dine målsætninger med nyhedsbrevet. Hvad vil du have ud af det? Hvad skal dine modtagere have ud af det? Uanset om du vil måle i vedligeholdelse af relationer, skabe salg, mersalg eller andet, skal du være bevidst om hvad dit udbytte skal være. Er du ikke det, er der risiko for at det bare bliver endnu en aktivitet, der igangsættes uden mål for øje.
Råd nummer 1: Du skal kunne måle respons
Når du udsender trykt kommunikation via post, er jeg sikker på at du orienterer dig om responsen. Det skal du også gøre med e-nyhedsbreve. Sørg for at du har et værktøj, der kan måle respons.
Respons i relation til e-nyhedsbreve måles nemt ved at beregne, hvor mange, der har klikket på et link. Dit nyhedsbrev bør medføre en respons i niveau 25%. Har du højere respons end 25% gør du det godt. Er den lavere, har du behov for at arbejde med indholdet. Vores erfaringer siger at hvis du ikke følger råd nummer 2, er der stor sandsynlighed for at din responsrate er lavere end 25%.
Råd nummer 2: Du skal spørge modtagerne hvad de vil have
Mange virksomheder, der har responsprocenter under 25% lider som regel af det samme problem: De har ikke spurgt modtagerne hvilken type information modtagerne ønsker. Følgelig bliver informationen meget navlebeskuende. Det gider man ikke at læse, og derfor "vænner" modtageren sig til at dit nyhedsbrev ikke interesserer ham.
Derfor: start dit nyhedsbrev med at foretage en (online) analyse, der afdækker hvad de gerne vil vide, hvor ofte de vil modtage det osv. Du vil sikkert ikke kunne imødegå alle ønsker, men det er også iorden, når bare modtageren føler at nogle af ønskerne imødekommes.
Råd nummer 3: Du skal afpasse frekvensen
"En gang om måneden er nok!" - hører vi ofte marketingansvarlige og andre udtale.
Nej, du er nødt til at spørge dit publikum hvor ofte de vil modtage nyhedsbrevet. Specielt i starten er det vigtigt at du arbejder med en hyppigere frekvens end senere hen når modtagerne har vænnet sig til at modtage nyhedsbrevet.
Frekvens hænger også meget sammen med dine interne ressourcer. Nogen kan magte at udsende ugentligt, andre kun en gang om måneden. Men du skal se frekvensen i sammenhæng med det øvrige informationstryk du skaber overfor målgruppen. Det optimale resultat får du ved at koordinere dine e-nyhedsbreve med dine postale udsendelser, annoncekampagner o.l.
Administration og håndtering
For at lette arbejdet med udgivelse af dit eget nyhedsbrev, måle respons og give mulighed for konstant forbedring, kan det betale sig at investere i et specielt e-mail markedsføringsprogram. De gode af slagsen varetager det meste af administration med udgivelse af nyhedsbreve nærmest automatisk.
Samtidig kan de give dig præcise opgørelser over respons, hvilke sider der er mest læst, hvilke artikler der ikke blev læst osv. De gode e-mail markedsføringssystem tilbyder også muligheden for at udføre analyser, der kan hjælpe dig til at afdække modtagernes interesser. Og endelig håndterer disse systemer automatisk til- og frameldinger.
Tag det næste skridt
Det kan betale sig for dig, der skal igang, eller vil videre, at tage en snak med nogle af de professionelle systemaktører. I Danmark findes der en række aktører, danske såvel som udenlandske.
Kontakt Customaxi - www.customaxi.com eller Michael Leander Nielsen (mln at customaxi.com) for bidrag, der kan hjælpe dig på vej.
No comments:
Post a Comment