Michael Leander is an international marketing innovator, speaker and educator. This blog rants about marketing, marketing automation and life in general.
11/30/08
DIREKTE MARKEDSFØRING I LETLAND ER IKKE SÅ LET ENDDA
I sidste uge var jeg taler ved Baltic Direct Marketing Conference, der foregik i Riga.
Et interessant arrangement med talere fra flere lande. En af dem var Drayon Bird, som du kan høre og se på videon øverst. Drayton var helt sikkert ikke i sit es, han var faktisk meget syg, men gennemførte professionel som han er alligevel.
Jeg havde længe forinden været ret spændt på hvordan mit indlæg under titlen "How to setup and successfully execute a permission based email marketing program" ville blive modtaget. Særligt fordi indlægget blev synkron tolket til lettisk. Og da jeg har en uvane med at improvisere en del undervejs, er der jo stor fare for at oversætteren ikke ville fange pointerne. Men at dømme fra de ca 120-130 deltageres reaktioner, tror jeg at det gik meget godt med det.
Konferencen blev godt modtaget, og det var spændende at tale med nogle af deltagerne om deres brug af direkte markedsføring.
Vanen er den anden natur - også i de baltiske lande
Mest interessant var det at tale med et par af specialisterne under aftenens middag for talere og spidserne i Latvian Direct Marketing Association.
Min forventning var at netop de baltiske lande ville være meget proaktive på direkte markedsføringsområdet. Og særligt på interaktiv markedsføring. Men der tog jeg helt fejl. Et par af bestyrelsesmedlemmerne fra LTMA fortalte mig, at den største hurdle er at overkæmpe vanen som den anden natur. Tilsyneladende har de lettiske beslutningstagere meget svært ved at flytte sig fra det traditionelle marketingmix til et - måske - mere direkte, relevant og effektivt mix. Det er - også i Letland - branding og massemarkedsføring, der er på agendaen hos de fleste virksomheder.
Og i den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke over hvor lang tid det så vil tage før de interne processer er på plads for at kunne udøve direkte markedsføring effektivt. Tænk blot på hvordan situationen er i Danmark. Virksomheder i hobetal ignorerer stadig arbejdet med at skabe en god database, hvor kunder og emner er profileret og bliver forskelsbehandlet.
Opfølgning til denne artikel senere. Nu er der lige nogle børn, der står op :- )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment