5/22/09

DSB - I STINKER

Jeg er fløjtende ligeglad med om det hedder DSB, DSB First eller noget helt femte. For en ting er sikkert og vist; DSB i stinker.

Man kan til nøds leve med at man jævnligt må finde sig selv i oprejst position hele vejen fra Rungsted Kyst til København H. Men den oplevelse jeg havde tirsdag morgen, vil jeg helt enkelt ikke finde mig i. DSB præsterede det ypperste indenfor dårlig service og dårlig kommunikation i verdensklasse.

Jeg plejer at tage toget fra Runsted Kyst til Kastrup Lufthavn. Det er en behagelig måde at rejse på. Men ofte er der forsinkelser. Det lærer man så at føje sig efter - så jeg plejer at tage afsted i god tid - typisk så jeg tillader op til 30 minutters tog-forsinkelse. (er det ikke helt åndssvagt at man skal kalkulere med at togene ikke kommer frem rettidigt?)

Anyway, tirsdag morgen skal jeg til Kastrup. Jeg ankommer stationen, toget kommer med få minutters forsinkelse, skiltet viser at toget kører til Malmø. Der er ingen kommunikation, og man forventer derfor at alt er som det skal være. Jeg stiger på toget, hvor jeg og min bagage er så heldig at få lov til at øve os på at balancere sig selv og hinanden lige indenfor døren. Toget var som sædvanlig prop-fyldt. Da vi nærmer os København H, fortæller speakeren at toget ikke kører videre. At man skal stige af på København H, og vente på det næste tog mod Malmø, der kører ca 15-20 minutter senere.

MEN - speakeren fortæller så, at dette tog iøvrigt er 15 minutter forsinket.

Her står jeg så på perronen og prøver at forstå om jeg så risikerer at komme for sent til mit fly. Det bruger jeg 5 minutter på, hvorefter jeg indser, at er der bare 5 minutters yderligere forsinkelse, så kommer jeg for sent.

Modvilligt må jeg ty til at hanke op i min bagage og løbe op til taxaholdepladsen ved Tivoli. Irriteret må jeg konstatere, at hvad der startede som en god dag uden stress, pludselig var en møg-irriterende start på hvad der skulle blive en lang dag. Men jeg var - og er stadig - også kraftigt irriteret over, at jeg blev nødsaget til at påtage min en yderlige omkostning på 220 kroner - bare fordi DSB efter så mange års øvelse, stadig ikke kan finde ud af dette her.

DSB, i stinker. Og jeg ærgrer mig over, at jeg - såvel som min familie - er nødsaget til at spytte penge i jeres kasse jævnligt i mangel af fornuftige alternativer. Og jeg ærgrer mig over, at de mange mennesker i Nordsjælland og andre steder, der fornuftigt fravælger bilen til fordel for toget, gør det samme.

I fortjener ikke vores forretning før i som minimum kan finde ud af at kommunikere jeres forsinkelser etc. på en ordentlig måde.

Dig, der er ansvarlig for dette område i DSB: Gå hen i DSB's skammekrog og skam dig (hvis der ikk er plads, så tag et nummer). Men glæd dig over, at DSB fremover får en fremtrædende rolle i mine foredrag. Og vid at jeg vil genfortælle denne historie så tit som jeg overhovedet kan.

No comments: