5/14/09

Foredrag eller undervisning er ikke to sider af samme sag

Igår havde jeg fornøjelsen af at undervise på kurset "email markedsføring og nyhedsbreve" i regi af Huset Markedsføring. Deltagerne var en gruppe af overordentligt interessante marketing folks fra primært større (kendte) danske virksomheder. Nitten personer i alt.

Denne post skriver jeg for påminde mig selv om, at jeg skal træne undervisningssituationer noget mere. For der er stor forskel på at levere 45-60 minutters "keynote"/foredrag og at levere indhold over en hel dag. Særligt når deltagerne kommer med meget forskellige forudsætninger. Igår var erfaringsgrundlaget hos deltagerne fra ingen erfaring til mange års erfaring med email marketing området.
Det er en udfordring. Men det er en udfordring jeg tager. For det er nærmest umuligt at tiltrække en homogen gruppe af mennesker til et kursus. Der vil altid være forskel i hvad deltagerne ved, hvilke erfaringer de har osv.

Men som sagt, ingen udfordring er for stor for den, der bærer viljen i hjertet.

Til gengæld er det interessant at blive udfordret på ens budskaber. Det blev jeg igår, og i modsætning til hvad pågældende deltagere synes, så er det interessant at få dette modspil. Faktisk er det givende. For de input, som de deltagere, der er mest fremme i skoene, giver, er væsentlige indspil til forbedringer af kursusindholdet. Og hvis man som jeg higer efter at levere en top-oplevelse og optimal værdi til deltagere - så er det guf.

Huset Markedsføring gentager forøvrigt kurset i både København og Ålborg senere i år.

No comments: