11/30/08

DIREKTE MARKEDSFØRING I LETLAND ER IKKE SÅ LET ENDDA



I sidste uge var jeg taler ved Baltic Direct Marketing Conference, der foregik i Riga.
Et interessant arrangement med talere fra flere lande. En af dem var Drayon Bird, som du kan høre og se på videon øverst. Drayton var helt sikkert ikke i sit es, han var faktisk meget syg, men gennemførte professionel som han er alligevel.

Jeg havde længe forinden været ret spændt på hvordan mit indlæg under titlen "How to setup and successfully execute a permission based email marketing program" ville blive modtaget. Særligt fordi indlægget blev synkron tolket til lettisk. Og da jeg har en uvane med at improvisere en del undervejs, er der jo stor fare for at oversætteren ikke ville fange pointerne. Men at dømme fra de ca 120-130 deltageres reaktioner, tror jeg at det gik meget godt med det.

Konferencen blev godt modtaget, og det var spændende at tale med nogle af deltagerne om deres brug af direkte markedsføring.

Vanen er den anden natur - også i de baltiske lande
Mest interessant var det at tale med et par af specialisterne under aftenens middag for talere og spidserne i Latvian Direct Marketing Association.

Min forventning var at netop de baltiske lande ville være meget proaktive på direkte markedsføringsområdet. Og særligt på interaktiv markedsføring. Men der tog jeg helt fejl. Et par af bestyrelsesmedlemmerne fra LTMA fortalte mig, at den største hurdle er at overkæmpe vanen som den anden natur. Tilsyneladende har de lettiske beslutningstagere meget svært ved at flytte sig fra det traditionelle marketingmix til et - måske - mere direkte, relevant og effektivt mix. Det er - også i Letland - branding og massemarkedsføring, der er på agendaen hos de fleste virksomheder.

Og i den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke over hvor lang tid det så vil tage før de interne processer er på plads for at kunne udøve direkte markedsføring effektivt. Tænk blot på hvordan situationen er i Danmark. Virksomheder i hobetal ignorerer stadig arbejdet med at skabe en god database, hvor kunder og emner er profileret og bliver forskelsbehandlet.

Opfølgning til denne artikel senere. Nu er der lige nogle børn, der står op :- )

11/22/08

MODERNE SALG OG MARKEDSFØRING - EVENT I ROSKILDE

Som en del af Global Entrepreneurs Week var Erhvervsssamarbejdet Sjælland og Væksthus Sjælland vært ved arrangementet "Nyeste Trends ved Salg og Markedsføring".
Og lad mig starte med at fortælle, at arrangørernevar meget professionelle fra første forespørgsel til jeg ankom på stedet. Dejligt.

Som skrevet var emnet salg og markedsføring. De inviterede talere var Tania Ellis (bæredygtighed, Corporate Social Responsibility, afbilledet nedenfor), Frank Pandura (aka Mr. Horsens), Ole Nørgaard fra Responsfabrikken, den lokalt forankrede Johnny Schäffer fra Internetservice, borgmester Poul Lindor Nielsen og jeg (Michael Leander - afbilledet).


Det var et super godt arrangement. Med omkring 100 mennesker tror jeg at der var fuldt hus.
Til venstre kan du lige skimte Tania Ellis. Hun leverede nogle gode eksempler på CSR - Corporate Social Responsibility og bæredygtighed. Og mange af dem var tykt søgte - altså forsøg på at spinde credit på bæredygtighed uden at have noget at "ha det i", som vi siger på Fyensland.

De siger location er alt.
Det foregik i Gimle. Et sted jeg aldrig har været før. Gimle er et koncertsted centralt i Roskilde Og det var en oplevelse. Jeg var heldig at min ældste kammerat Michael Wagner (fra Soliditet) også deltog.

Arrangørerne havde valgt en super location, synes jeg. Vi var i Gimle's "Tanken" - et mørkt lokale i med en ophøjet belyst scene, der var proppet med alskens musik-udstyr, mikrofoner og et lærred. Lyden var god, og teknikerne dernede havde check på det. Dejligt. Det mindede faktisk en del om teater i Gelsted i gamle dage :- )



Tidspres igen
, igen
Ligesom i Bruxelles - og to gange i Zürich for den sags skyld - var der desværre uforudsete forsinkelser. Det betød at talerne skulle afkorte præsentationerne. Og det synes jeg at de gjorde godt.

Men jeg lærer det altså aldrig. Som du måske ved, har jeg i forvejen udfordringer med at holde mig inden for tidsrammerne. Jeg mister "lissom" sans for tid under mine foredrag - ihvertfald indtil jeg har givet et foredrag med samme inhold 3-4 gange.

Men i fremtiden nægter jeg altså at afkorte min præsentation. For man prøver jo at skabe en sammenhængende historie. Og når man så skal afkorte den med 7, 10, 16, 20 minutter, så har man ikke længere en sammenhængende historie. Og det er næsten ligeså utilfredsstillende som ikke at vide, hvilket niveau af erfaring, kompetence og/eller interesse man skal underholde.

Tilbage til Roskilde, hvor jeg iøvrigt ikke har været siden jeg leverede et oplæg til CRM leverandøren SuperOffice i 2004 eller 2005. Her gør Væksthus Sjælland og Erhvervsssamarbejdet Sjælland et godt stykke arbejde med at hjælpe iværksættere. Så er du iværksætter - så overvej at tage kontakt med et af Væksthusene rundt om i landet. Det er god rådgivning, og et godt sted at starte for at identificere om du eventuelt har behov for kommerciel rådgivning.

Hovedparten af deltagerne var fra området omkring Roskilde. Og på vejen hjem kom jeg til at tænke på, hvor dejligt imødekommende folk som regel er i provinsen. Helt nede på jorden og så slipper man for al den prætentiøsitet, som man ofte oplever ifm. sådanne arrangementer i hovedstæderne.

Ekstra web-seminar som opfølger på arrangementet i Roskilde
Du kan deltage på et web-seminar, der arrangeres som en forlængelse af marketing og salg eventet i Roskilde. Der er 50 gratis pladser efter først til mølle princippet.

Læs mere lige her

11/7/08

ONLINE SEMINARER PÅ ENGELSK OG ET PÅ DANSK, MEN GRATIS HVIS DU ER HURTIG

Jeg vil LIIIGE nævne disse online seminarer (webinarer), som du accesserer fra din browser på dit kontor, derhjemme, på et hotel, eller hvor du måtte befinde dig.


Der er i skrivende stund stadig gratis pladser på Email marketing profiling og på sådan skaber du positive oplevelser i din markedsføring.

Check it out ....

11/6/08

DONG DONG ENERGY - ELLER RETTERE: DING DONG

Idag har vi modtaget en uadresseret konvolut fra DONG. Og dette er sandsynligvis det største marketing-frås jeg nogensinde har oplevet. (nu tæller jeg ikke mine egne fejltagelser med her:-).

DONG Energy vil gerne sælge fibernet. Og det er der intet i vejen for. Snarere tværimod virker fibernet til at være en god løsning med flere fordele indbygget.

Så produkt-ideen er god nok. Men metoden. "NEJ". 

Tilfældigvis er vi kunde hos ding-DONG. Mig bekendt har DONG aldrig ulejliget sig med at henvende sig til min husstand angående fibernet. Hverken via direct mail eller email. 

Men det gør de så nu. Og ovenikøbet i storslået, prangende stil. 

Indholdet i førnævnte konvolut adresseret "Til Husstanden xxxvej 9, 2970 Hørsholm" er intet ringere end omfangsrigt. I ord og billeder forsøger ding DONG at forklare om fibernettets fortræffeligheder, udbydere af internet, telefoni, digitalt TV og video on demand. Og jo, der er naturligvis også en masse bilag. (Det har man sikkert læst ofte kan være effektivt når man vover sig ud i direkte markedsføring, eller rettere; direct mail). Et af bilagene har titten "Vil du grave eller skal vi?". Rasende spændende.  Og så alligevel overhodet ikke interessant, hvis man ikke allerede har taget stilling Fibernet ideen.

Den samlede direct mail pakke er dyr. Hvor dyr er vanskeligt at vide, når man ikke kender oplaget. Men et gæt i niveau mindst DKK 50 pr. modtager inklusive bureau- og øvrige produktionsomkostninger er i den lave ende. 

Men det har man sikkert vurderet er nødvendigt. Særligt fordi det er en forudsætning da tilbuddet fordrer at mindst 20% af beboerne i lokalområdet bestiller inden den 8. december 08. 

ding DONG .

Hvorfor vælger man at bruge så megen energi på at sende en uadresseret mailing afsted? 

Hvorfor ikke nøjes med et adresseret brev, der kort fortæller om fordelene, og indbyder til at rekvirere mere information, søge mere information på internettet eller blive kontaktet af en telemarketing sælger.

Ja, jeg spørger bare. For denne her mailing kommer 

- ikke til at realisere de (sikkert vage) målsætninger for kundeakkvisition
- ikke til at få modtageren til at forstå hvad det egentligt handler om, og dernæst træffe et valg
- ikke til at aktivere mig til at aktivere mine naboer og andre i "lokalområdet" til at gå med på fibernet

Og nej, jeg kommer heller ikke til at grave de 15-20 meter fra husmuren til et sted i nærheden af skellet. Og jeg kommer heller ikke til at betale DKK 4.000 pr. 10 meter for at få ding DONG til at gøre det.

Til bureau og projektleder: ding DONG - hallo, er der nogen hjemme.

Det gode er at denne kampagne synliggør at der ihvertfald ikke er krise hos Dong Energy. Og da slet ikke hos bureauet, der har medvirket. Længere.

(når jeg har tid skal jeg nok scanne kampagne-elementerne, for jeg skal bruge denne kampagne som et rædselseksempel på det næste 50 foredrag jeg afholder i ind- og udland). 

11/5/08

Oops - Aurora og den klassiske brøler


Ja, der er altså ikke noget, der hedder Onsdag den 20. november 2008. Var der nogen, der nævnte korrektur eller kvalitetskontrol?

Eller er det i virkeligheden en meget tidlig banner-reklame for et arrangement, der skal foregå langt ude i fremtiden, når kalenderen møder onsdag den 20. november næste gang?

Eller måske fordi sloganet er 

Don't seek praise - seek criticism?

I sidstnævnte tilfælde, synes jeg at det er lige kreativt nok. 

11/2/08

EN GOD OG EN FANTASTISK DÅRLIG KUNDEOPLEVELSE PÅ VICTORY HOTEL, GAMLA STAN I STOCKHOLM


Jeg har ikke skrevet på denne blog længe. Dels fordi den tid jeg har haft tilovers, er prioriteret til www.meemoo2.com - en engelsk og tysksproget blog om markedsføring.
Men også fordi blogger helt enkelt ikke er så let tilgængeligt som f.ex. WordPress. Så inden længe skifter denne blog også til WordPress.

Men her er en af talrige oplevelser fra de seneste måneders aktivitet.

Som du måske ved kan det være ganske vanskeligt at finde et fornuftigt hotel i Stockholm i prisgruppen 1000-1300 danske kroner, hvis hotellet skal være centralt og iøvrigt tilbyde de faciliteter, som en "travelling salesman" ønsker sig. Dvs. sikkerhed for internet, rimeligt arbejdsbord osv.

Victory Hotel på den ufede måde
For nogle uger siden, var jeg sammen med en kollega (afbilledet t.h.)- endnu engang - i en situation, hvor vores 2-3 foretrukne hoteller var fully booked. Så vi måtte ty til alternativerne. Og et af de billigste af de dyre var Victory Hotel (indgang vist på billedet ovenfor). Et "Small Luxury Hotel" beliggende i Gamla Stan. Logoet har inkorporeret 5 stjerner, men reelt er det et 4 stjernet hotel.

Hotellets concept er maritimt. Hvert værelse er navngivet efter og proppet med memorabilia om en given (svensk) sømand. Dvs. på mit værelse hang der maritime billeder, aftryk af eksamensbevis fra sømandsskolen osv. som forsøgt illustreret i billedet til venstre.

Og det blev ved guder en nat præget af søsyge. Da jeg langt om længe gik til køjs, viste det sig at sengen hældte 30 grader. Og skulle du ikke have prøvet det på en gyngende færge e.l. kan jeg her afsløre, at det ikke er en behagelig søvn man får.

Jeg valgte - sædvanen tro - at æde min arrigskab, og ringede ikke til receptionen klokken sent. Næste morgen måtte jeg naturligvis undersøge hvad der var galt med sengen. Det viste sig, at det ene ben var delvist brækket af. Dette sammenholdt med at den tarvelige seng, der ingen steder hører hjemme på et 4/5 stjernet hotel, gjorde ingen lykke for mig.

Til gengæld var receptionisterne helt i top. Både ved indchecking, men særligt da jeg skulle have leveret en pakke til hotellet. Dette havde jeg meddelt ved ankomst. Pakken skulle komme ml. 7 og 10. Næste morgen ved 7-tiden gik jeg ned for at spørge til pakken. Receptionisten var helt med på hvem jeg var og at pakken skulle komme. Den var ikke ankommet, og hun lovede at kontakte mig såsnart den gjorde. Og det gjorde hun. Så fin service.

PS: Ham, der nappede min Mount Blanc kuglepen på flyet fra Stockholm til København den 17. oktober må godt lige sende den til mig .... .


.

7/25/08

UHELDIGE ANNONCE PLACERINGER MED NEGATIV EFFEKT


Det er ikke kun på online medier, at annoncører kan komme uheldigt afsted med annonce placeringer. Også outdoor kan medføre nogle uheldige situationer.

Nedenfor nogle eksempler på annonce placeringer, der mildest talt er kommet i dårligt, forkert og komplementerende selskab. I sidstnævnte eksempel er selskabet dog lidet flatterende.

Har du selv eksempler på uheldige placeringer, hører jeg meget gerne om det.

Kaffe banner annonce ved siden af artikel, der forklarer at kaffe kan forårsage det første hjerteanfald for nogle mennesker. Dekord?













Artikel om hjerneskadet person ved siden af en annonce med teksten "Hey Genius - havd er dit IQ? Ooops.
















Ja kønt er det ikke. Mon gutten der satte disse posters op gjorde dette med vilje? Jeg tror det.















Den er ikke god for Rothmanns. Eller er den?



















Ikke helt klar - men alligevel uheldig nok

7/23/08

HVEM SKAL INTERESSE SIG FOR LEAD SCORING? MARKETING ELLER SALG?

I 1998 stiftede jeg for første gang bekendtskab med "lead scoring". Ikke lead segmentering, men kvalificering af leads på baggrund af en række kriteria, der skulle medvirke til at determinere om et lead havde en reel mulighed for at blive konverteret til en kunde. Dengang var det højest relevant, idet vores daværende tilbudsprocess ikke alene var lang, men også frygtelig dyr. Udvikling af et tilbud kunne snildt løbe op i hundretusinder af kroner.

Idag funderer jeg over hvad årsagen er til at der ikke er flere - såvel B2B som B2C markedsførere - der har taget lead scoring i anvendelse. Når de ikke har gjort det, betyder det at alle leads (sandsynligvis) behandles ens. Tænk over det og husk på de tre sidste gange du registrerede din interesse på et websted, tilmeldte dig et nyhedsbrev eller bad om at modtage produkt materiale. Blev du i den forbindelse stillet spørgsmål, der kunne medvirke til at kvalificere dig?

Min påstand er at hvis vi vil effektivisere ROMI - Return on Marketing Investment - skal vi begynde at interessere os for det. Den gamle mani med at marketingfolkens kun vil bede leads om at udfylde de absolut mest nødvendige informationer tåler fornyet stillingtagen.

Lad mig forklare.

Når vi kun beder om navn og email, fylder vi vores (permission eller respons) database med en frygtelig masse mennesker om hvem vi ved - ja - ingenting. Respondenter, der lander i din database kan være alt fra ligegyldige osere til repræsentanter fra din største kunde. Som marketing person kan du naturligvis glædes over, at du kontinuerligt ekspanderer antallet af interessenter. Men så er det også sagt.

For kvaliteten af dine respondenter kan du ikke sige noget om. For du har ikke kvalificeret dem som en del af lead akkvisitionsprocessen.

Hvad du som minimum bør overveje
I Danmark er der mange synspunkter på dette område. Mit er at hvis du vil arbejde med en større grad af kvalitet i din lead akkvisition, en øget integration ind imod din salgsorganisation, bør du tage initiativ til sammen med salgsorganisationen at designe og eksekvere et lead scoring program.

Hvis du er på B2C markedet, kan du starte med at spørge interessenter om de er en potentiel kunde, har handlet hos dig før o.l. Er du på B2B markedet kan du gå lidt længere og spørge ind til om man påtænker at købe produkt x/skifte leverandør indenfor 3 måneder, 6 måneder, 12 måneder. Dette sammen med andre psykografisk indikative spørgsmål kan medvirke til at du vil opleve en øget konvertering fra lead til kunde.

Denne artikel stillede spørgsmålet; hvem har ansvaret marketing eller salg? Mit input er at de har begge. Marketing og salg skal koordinere behovet, processen og stille målsætningerne, medens det som oftes vil være marketing, der ejer processen for så vidt angår lead generering, og salg, der tager over i relation til den personlige salgsindsats.

Dette var en pludselig indskydelse. Jeg har tænkt mig at følge op med flere og mere detaljerede artikler om emnet, og så har jeg også et par eksempler, der måske kan være interessant for dig at læse om.

Hvis du også gider at læse om salg og markedsføring på engelsk, kan du eventuelt tilmelde dig Meemoo2 Marketingboss her.

SALGSUDVIKLING: HUNTEREN OG FARMEREN ER TILBAGE - IGEN

Hunter og farmer princippet var for 15-20 år siden på mode. Nu er begrebet tilbage hos salgsledelsen i virksomheder, der både skal fokusere på lavere akkvisitionsomkostninger og øget fastholdelse/udvidelse af kundeandel hos eksisterende kunder.

Denne artikel har tidligere været bragt i forskellige medier, første gang i magasinet ”Salgsledelse”, der udgives af Mercuri International. Nedenstående version er opdateret Juli 2008.

Det er som med modebranchen. Den farve, der var moderne for 10-15 år siden, kommer tilbage igen. Det er vi mange der ved - og vi kan derfor med ro i sindet læne os tilbage og nøgternt konstatere; ”det har vi set og prøvet før”. Sådan er det også med Hunter og Farmer begrebet. Næsten.

For 15-20 år siden lærte dygtige salgstrænere og konsulenter os om begrebet. Om hunteren, der var bedst til at jage nye kunder ind i folden, og farmeren, der var specialist i at pleje eksisterende kunder. De to havde en god arbejdsdeling, der gik op i en højere enhed og skabte hver sit fokus på henholdsvis”new business” og ”udvikling af eksisterende relationer”.

Nu er hunteren og farmeren tilbage. Men designet er lidt anderledes, værktøjerne til at understøtte processen er blevet modne og salg/marketingledelsen er bedre synkroniseret idag end dengang. Eller rettere, sådan er det i mange, men bestemt ikke alle, virksomheder.

Princippet genoplivet
Hunter og farmer begrebet indeholder to dimensioner. I den ene dimension arbejder man med salgsstyrkens individuelle, personlige styrker i forhold til de to egenskaber. Nogle salgspersoner er dygtige til at hente nye kunder ind. Andre til at passe på dem. Gennem træning og, ikke mindst, opmærksomhed overfor ”problemet”, kan man gradvist oplære hunteren til at tage farmer rollen og omvendt. For mange virksomheder vil dette være en hurtig genvej til en øget effektivitet i salgsstyrken. Det er dog, efter min opfattelse, ikke nødvendigvis den bedste løsning, hvis man skal vælge mellem de to dimensioner.

Den anden dimension handler om at organisere salgsorganisationen efter hunter/farmer princippet. Det betyder at man organiserer sig således at én gruppe sælgere (huntergruppen) har ansvar for at hverve kunder – eller populært sagt ”hente konkurrentens kunder ind i folden”. Den anden gruppe (farmer gruppen) får på forskellige niveauer ansvar for at pleje relationen, udbygge relationen og sikre kundeandelen og en høj livstidsværdi. Det kan ske gennem account management eller key account management, hvor den enkelte har ansvar for et varierende antal kunder afhængig af volumen, stadie i livscyklus, udviklingsmuligheder o.l.

Og så er der ellers vandtætte skodder imellem de to salgsteams, der hver især skal måles og belønnes forskelligt. (Huntere er, for eksempel, langt bedre egnet til resultatløn end farmere.)

Matematikken fornægter sig ikke
Det er ikke sådan det foregår idag hos hovedparten af virksomheder med en salgsstyrke fra 5 sælgere og opefter. Idag foretrækker langt de fleste salgsledelser at organisere salgsstyrken efter andre dimensioner. Det betyder som oftest at hver enkelt medlem af salgsstyrken skal gøre både og. Det er langtfra den mest effektive model.

Virksomheder som har organiseret sig efter hunter/farmer princippet oplever langt højere effektivitet, specielt i forhold til at konvertere konkurrenters kunder. Samtidig kan disse virksomheder dokumentere en højere kundeandel, øget livstidsværdi og øget tilfredshed hos de kunder, der oplever den nære og opmærksomme kontakt fra en farmer. Dette er også en af årsagerne til at Actimizer - en dansk virksomhed, der har specialiseret sig i udvikling og forbedring af salgseffektivitet, har stor succes.

Egentligt er det ren matematik, som du selv kan regne på bare ved at svare på disse tre spørgsmål:

1. Hvis en af dine sælgere fik mulighed for udelukkende at koncentrere sig om nye kunder, kunne det medføre øget konvertering fra emne til prøvekunde?

2. Kan dine sælgere sælge mere (dybere, op), øge tilfredsheden og, over tid, øge prispunktet gennem en øget kontaktfrekvens hos eksisterende kunder?

3. Når du ser på de personlige egenskaber hos hvert medlem af din salgsorganisation, kan du så med sikkerhed sige at de alle er lige gode til både nysalg og gensalg? Hvis ikke, kan du så gennem træning give ”huntere” farmerens færdigheder og omvendt?

Når du har regnet på de forskellige scenarier for effektivitetsforøgelser, dækningsbidrags-forøgelse som følge af øget kontaktintensitet, markedsdækning idag kontra efter omorganisering, er jeg sikker på at du vil se at modellen kan medføre øgede resultater i din organisation.

I de kommende år handler hunter/farmer princippet ikke kun om de personlige indsatser. Det er i ligeså høj grad et spørgsmål om at udnytte de moderne virkemidler til din fordel. Hunteren behøver nemlig ikke at være en fysisk person. Der findes andre instrumenter, der – afhængig af din situation – med fordel kan anvendes til at hunte kvalificerede leads ind. Det skal ske gennem et tættere samarbejde med marketing, hvis du da ikke allerede er så heldig at du har ansvar for både salg og markedsføring.

Men din instrumentering skal du overveje nøje, og - fremfor alt - teste. Som du ved handler alt i dag om ROI - Return on Investment. Det er derfor vigtigt at du som salgsansvarlig spørger dig selv, hvilket indsatsmix, der bedst kan levere den ROI du fortjener.

Hunteren i version digital og analog
I overført betydning er hunterens opgave at opsøge emner og nedlægge dem. Det kan imidlertid være en kostbare affære, hvis du skal allokere (dyre) salgsressourcer til at bevæge et emne i målmarkedet hele vejen fra ”kold” til”beslutningsmoden”. Økonomien (akkvisitions-omkostninger) vil til gengæld blive forbedret, hvis du evner at kombinere forskellige indsatser til forskellige niveauer i købsprocessen. Tricket er at bruge hunteren der hvor han er bedst: i de afsluttende faser, hvor alle emnets købsmotiver skal kvalificeres og mødes. Der hvor det handler om at fokusere på at få ordren i hus.

Idag findes der en række digitale muligheder for at tiltrække de mest interesserede emner.
Muligheder, der udmærker sig ved at være prisgunstige instrumenter i arbejdet med at konvertere emner fra status ”kold” til status ”interesseret”. Disse muligheder er lettilgængelige og letanvendelige. Men de forudsætter et nært samarbejde mellem salg og marketing. Og de forudsætter at du har afmystificeret målmarkedet og registreret det i dit CRM system, LRM system (f.ex. Actimizer) eller tilsvarende. Har du det, kan du tilgengæld tage både offline og online virkemidler i brug.

Digitale medier som alternativ eller supplement til direct mail, telemarketing o.l. kan - for mange virksomheder – implementeres som et effektivt medie, der identificerer købemodne leads.

Eksempler på dette er direct e-mail, annoncering efter nye kunder via online medier, affiliate programmer o.l. Hovedparten af disse instrumenter kan idag købes på resultatafhængige vilkår. Uanset hvilke instrumenter du tager i brug, skal disse indpasses i LRM – Lead Relationship Management – strategien. Og som tidligere nævnt skal du teste dig frem for at identificere det optimale mix for din LRM strategi. Det er nemlig ikke udpræget sandheden at selv en effektiv lead acquisition marketing maskine er mere økonomisk effektiv end et super godt organiseret hunter-team.

Farmeren, der fokuserer på andele
I ”gamle dage” fokuserede farmeren på omsætning eller dækningsbidrag hos hver enkelt kunde. Idag ved vi at en ensidig fokusering på indtjeningsbidrag ikke medfører hele sandheden når man skal udregne kunders lønsomhed. Mange andre faktorer spiller ind og det er væsentligt for farmerens arbejde, at vedkommende har nem adgang til relevant – intern og ekstern – information, der kan bidrage til at lønsomhedsberegne på det enkelte kundeforhold. Moderne salgsledere vil fokusere på at farmeren prioriterer lønsomhed i det enkelte kundeforhold, og dernæst kundeandel.

Det betyder at farmeren til enhver tid skal have et overblik over alle de ressourcer virksomheden tager i brug for at betjene en given kunde. Der findes mange eksempler på virksomheder, der – når de tager denne type styring i brug – finder ud af at kunder, som de troede var lønsomme, i realiteteten ikke var det. Disse kunder er måske for kravstore, bruger for megen kundeservice tid, reklamerer for ofte, betaler ikke regninger til tiden m.v.

Når du får sat vidensdeling i system således at farmeren kan gøre brug af al den viden virksomheden erhverver om et givent kundeforhold, får farmeren en renæssance, som gør ham istand til at prioritere indsatsen der, hvor den kan gøre mest gavn, og dermed levere et optimalt bidrag til bundlinien.

Effektivisering af både hunterens og farmerens tid
I mere end 10 år har CRM systemer været i brug i mange virksomheder. Dette medførte en forventning om, at disse systemer nærmest uden anden indsats, kunne levere viden til salgsstyrken således at salgsstyrken effektivt kunne ekskvere salgsindsatserne.

Mange virksomheder har desværre måttet sande, at CRM systemer ikke lover for meget. For disse systemer er gode til at styre kunderelationen, men ofte en direkte hæmsko for at det opsøgende salgsarbejde kan genenmføres effektivt. Tit oplever vi, at sælgere bruger alt for megen tid på datasøgning, datahåndtering, administration og irrelevant input af data.

Derfor plæderer jeg for LRM. Men da der ikke findes deciderede LRM systemer, kan det anbefales at anvende systemer, der er udviklet specielt til effektivisere opsøgende salg. I Danmark udbydes der kun ganske få af den slags systemer. I min research har jeg fundet at Actimizer er et godt valg til virksomhed med flere end 8 salgspersoner, der har med opsøgende salg at gøre.

Afslutningvist tre råd til dig, der ønsker at effektivisere salgsorganisationen;

1) Lad dig ikke begrænse af din nuværende salgsorganisering. Du vil finde at når du taler med den enkelte sælger, kan vedkommende som regel placere sig selv som enten hunter eller farmer.
2) Lad dig ikke begrænse af IT systemer, der ikke er tilpasset dine aktuelle behov. IT systemer skal være en hjælp, ikke en hæmsko.
3) Opfat LRM ligeså seriøst som du opfatter CRM.

7/11/08

3 NYE MULIGHEDER FOR AT UDVIDE DIN MARKETING HORISONT

Her er tre gode muligheder for at videreudvikle dine marketing færdigheder. De foregår alle på engelsk, men det er ikke noget problem for dig, vel?

Den første er et helt nyt permission marketing ABC kursus, der afholdes af FEDMA (Federation of European Direct & Interactive Marketing) i samarbejde med Fokus Integrated. På 5 online kurser, vil du lære alt hvad der er at vide om permission marketing – i et internationalt perspektiv. Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig her. (Jeg håber virkelig at vi vil se nogle danske deltagere :-)

Den anden mulighed er det sprit nye akademi for direct marketing. Det er startet af den navnkyndige Drayton Bird, som du måske kender som forfatter af en række bestsellers indenfor direct marketing. Formatet er ret unikt. Man starter med én uges intensivt kursus i Bruxelles efterfulgt at træning via online webinars over ét år. Afslutning med eksamen foregår i Bruxelles i september 2009. Læs mere og tilmeld dig her

Den tredje mulighed er den første European CMO Conference. Den foregår i Zürich den 25. september 2008. Konferencen har deltagelse af en imponerende forsamling af internationale talere. De inkluderer David Aaker, der for første gang i fire år optræder ved et arrangement i Europa. Læs mere her.

6/23/08

TV2 HAR IKKE HELT FATTET DET. OVERHOVEDET IKKE

I de seneste uger har det ligget mig på sinde. Men så synes jeg alligevel ikke rigtigt at det tilkom mig at kommentere på - om man så må sige - enkeltsager. Men dagens helt særlige oplevelse får mig alligevel i kridthuset.

Så her kommer historien. Og den er egentlig meget basal, men efter min opfattelse endnu et bevis på at alt for mange markedsførere har for travlt med at vælge farve på Ferrarien, istedet for at tjekke motoren.

Jeg har i de seneste uger oplevet - mindst - to situationer hos vores allesammens online eventyrlige TV2.dk. Fordi vanen er den anden natur, har jeg i mange år brugt TV2.dk som min kilde til nyheder og andet. Men ikke længere. Årsagen er at www.tv2.dk har bommet alvorligt to gange indenfor de seneste få uger.

Børnehavebommerten
Denne børnehavebommert oplevede jeg mindst 10 gange indenfor et par uger. Nemlig at et prominent link fra indholdssider til EM Fodbold siderne på TV førte mig - og alle andre - til en 404 side. Og det har irriteret mig. Ikke kun fordi jeg så ikke kunne læse artiklerne, men også fordi at et af landets mest prominente websteder ikke tjekker den slags ting. Det er helt enkelt for dumt. (det hører med til historien, at linket nu tilsyneladende er ordnet).

"Vi er ignorante overfor kunderne" bommerten
En af de steder jeg - og resten af min husholdning - nok anvender flittigst er TV oversigten. Jeg har - indtil idag - altid fundet DRs for klodset og TV2's lidt bedre anvendelig. Men det er slut nu. For TV2 har valgt at bygge TV oversigten om. For nu at sige det mildt. Ægte web2.0 stil med kulørte lamper og hele molevitten.

Og det er der ikke noget galt i. Jeg er ude med riven fordi man ingen steder får oplyst at der er sket et - radikalt - skifte i layout, udseende, måden man anvender guiden på. Og det er simpelthen for dumt.

Hvorfor ikke bare placere en side, hvor TV2 oplyser om ændringen eventuelt med en kort guide til hvordan man bruger den nye TV oversigt, en hurtig "tour", og naturligvis med mulighed for hurtigt at gå direkte til den nye oversigt.

Det minder mig frygteligt meget om dengang TV2 valgte at ændre layout og navigation på Sputnik siderne. Helt samme fremgangsmåde; ingen kommunikation til brugerne. Også dengang var min helt subjektive holdning at resultatet af det nye var ringere.

Afslutningsvist kunne jeg nævne mindst 5 input til funktionalitet, der kan fordoble værdien af deres TV guide. Men dem må du eller en af deres konkurrenter (TV3 trænger for eksempel voldsomt til at komme ind i kampen) have til gode til en anden gang.

6/12/08

NY MERIT GIVENDE MARKETING UDDANNELSE LANCERES AF DRAYTON BIRD

EADIM - European Academy of Direct & Interactive Marketing - er navnet på en ny helt ny certifikat givende marketing uddanelse. Den lanceres af den verdenskendte direct marketing guru Drayton Bird - manden bag flere af de mest solgte bogudgivelser indenfor direct marketing i samarbejde med bl.a. FEDMA og 12 national DMA's, heriblandt Hungarian Direct, Portuguese Direct Marketing Ass. og SMG i Polen.

Programmet starter med 1 uges intensiv undervisning i Bruxelles i september efterfulgt af 1 år med online undervisning.

Verdens førende eksperter underviser
Underviserne er blandt verdens førende indenfor deres respektive felter, og inkluderer bl.a.:

- Professor Srikumar S. Rao, der bl.a. underviser i "Creativity and Personal Mastery" på London Business School og Columbia Business School, hvor det er blandt de højest vurderede kurser
- Steve Harrison, der af Campaign Magazine er blevet kaldt "the greatest DM creative of our time". Han har vundet flere Cannes Lion Direct priser end nogen anden i verden
- Rowan Gormley, der bl.a. har startet 3 succesrige direct virksomheder sammen med Sir Richard Branson.
- Malcolm Aud fra Australien, der har skrevet "Direct marketing made easy" - den mest solgte marketing bog i Australien
- Drayton Bird - det var ham om hvem David Ogivly sagde "he knows more about direct marketing than anyone in the world".

Ja, og så er jeg - Michael Leander Nielsen - blevet inviteret til at undervise om new media i Bruxelles den 11. september 2008.

Læs mere om dette fremragende initiativ her

5/22/08

SEMINAR: SÅDAN SKABER DU POSITIVE OPLEVELSER I DIN MARKEDSFØRING













På seminaret i København den 19. juni kan du møde 5 eksperter, der hver især giver sit bud på hvordan du skaber positive oplevelser i din markedsføring.

Seminaret berører også emnet; hvad sker der når den såkaldte kunde 2.0 møder virksomhed 2.0. Når du deltager på dette marketing seminar, får du mulighed for at lære om de vigtigste trends indenfor markedsføring netop nu. Bl.a. vil Fredrik Abildtrup i sin præsentation komme ind på, hvordan du kan måle kundernes oplevelse af dine virksomhed - i real tid.

Læs mere og tilmeld dig her.

5/15/08

NYT EMAIL MARKETING KONCEPT, DER VIRKER

Et nyt email marketing koncept, der virker skal man lede længe efter. Men i sen-sommeren/efteråret 2008 kommer der et. Ikke et der er sat i verden for at konkurrere med diverse email marketing systemer. Men et koncept, der løser mange af de regulære udfordringer virksomheder har i forbindelse med email markedsføring.

Alt peger på at de fleste virksomheder, der arbejder relativt aktivt med email markedsføring, stort set alle kæmper med;

- profilering af modtagere (f.ex. gradvist at opbygge viden om det enkelte individid i målgruppen, og fremfor alt at være istand til administrativt og teknisk at håndtere dette)
- rettidighed i kommunikationen (f.ex. at man ikke sender rejsetilbud til kunder, der er på rejse, lige har købt, har købt luksusudgaven)
- manglende fleksibilitet i udbuddet af kommunikation (f.ex. at man ikke tilbyder at modtageren selv kan vælge hvornår, hvorofte osv. man ønsker email kommunikation)
- manglende evne til at afvikle kampagner parallelt (f.ex. at håndtere det forhold at nogle respondenter er med fra starten, andre starter midt i, og en mindre del kommer først med sidst i forløbet)

Udover ovennævnte områder, har vi identificeret yderligere 5-6 elementer, som hovedparten af de virksomheder, der er aktive på permission marketing området idag, endnu ikke har helt på plads.

Nyt koncept løser disse problemer
Ja, nu skrev jeg "problemer", og ikke udfordringer. Og det er fordi jeg faktisk mener at det er et problem, at virksomheder ikke kan håndtere email kommunikation på en ordentlig måde. Er du i målgruppen her, kan du se frem til det nye koncept, som vi kan tilbyde fra sen-sommeren/tidlig efterår 2008.

Foreløbige tests viser iøvrigt overbevisende forbedring af resultater ved anvendelse af den metode som konceptet lægger op til.

Tilmeld dig Meemoo2 Marketingboss - så er du sikker på at få information om konceptet, når vi er klar til at offentliggøre det.

5/14/08

Skab et bedre fundament for dit job og din karriere - lær at networke med målsætning

CA - Civiløkonomernes a-kasse - bad mig for ganske kort tid siden om at skrive en artikel om social networking.
Du kan læse uddrag af artiklen her, og klikke dig videre til CA's hjemmeside for at læse hele artiklen:

Michael Leander Nielsen, CEO i Fokus Integrated og moderator af et social netværk bestående af flere end 4.500 marketingchefer i ca. 100 lande (se: www.meemoo2.com)

”No way – det har jeg ikke tid til. Jeg har andre ting, der er vigtigere og bringer mere værdi til selskabet og mig selv”. Sådan lød min replik på forespørgslen om at deltage i et organiseret, elektronisk netværk tilbage i 2005. Når jeg modtog invitationer til at deltage i såkaldte social networks som LinkedIn, Xing, Ecademy o.l., nåede jeg sjældent længere end til delete knappen.

Siden forandrede min egen situation sig, og jeg har siden august 2006 ”netværket” intensivt og med klare målsætninger for, hvad jeg vil opnå med det. I 2005 var jeg egentlig ikke klar over, hvad jeg fravalgte, og hvilke muligheder jeg gik glip af. I dag er jeg opmærksom på hvilke muligheder og begrænsninger networking medfører, og hvordan man som enkeltperson eller som repræsentant for en virksomhed eller organisation kan opnå resultater på såvel kort som lang sigt. I det følgende vil jeg dele nogle af mine erfaringer med dig. Til sidst i artiklen kan du læse mine råd til dig.

Hvad er social networking egentligt?

Mennesker har networked i mange hundrede år. Bevidst eller ubevidst har vi placeret os som en del af ikke organiserede communities i den fysiske verden. Og når det foregår i den fysiske verden, er der en naturlig begrænsning på, hvor ofte man kan opnå kontakt med sit umiddelbare og særligt sit perifere netværk af mennesker. Og der er en logisk begrænsning i, hvor stort netværket bliver. I den fysiske verden er der 3 kategorier af mennesker vi er connected med, men vi er aldrig mere end 7 led fra en hvilken som helst person, siges der. De tre kategorier er.....

Læs hele artiklen hos CA

5/1/08

MARKEDSFØRING PÅ SOCIAL MEDIA NETWORK ER IKKE ALTID SAGEN

Markedsføring på social media network er i øjeblikket hype - ihvertfald på en række markeder udenfor Danmarks grænser. Men langt fra alle virksomheder vil kunne opnå fordele i denne nye type media.

Fokus Integrated vil i løbet af 2008 supplere de cases vi kender fra vores associerede selskaber i udlandet med danske cases. Men i skrivende stund ser det noget sløjt ud med danske aktører, der gør væsen af sig i sociale media sfæren. Ikke desto mindre forventer vi at se en kraftig vækst på området, og har derfor påbegyndt konceptualisering af løsninger, som vi vil tilbyde udvalgte kunder.

En dyr fornøjelse, eller?
Vi oplever, at en række social networking sites er overordentligt dyre - ihvertfald overfladisk betragtet. Det gælder både for steder som Facebook, der med sine mere end 600.000 danske medlemmer må betragtes som en åbenlys kandidat, hvis du leder efter kritisk masse, hvor du kan målrette din annoncering meget præcist. Facebook mener selv, at man mindst skal betale hvad der svarer til kr. 2,50-3,00 pr. KLIK for at opnå tilstrækkelig impact. (ja, pr. klik).

På B2B markedet begynder aktører som Linkedin, Xing og andre at åbne op for annoncering. Xing, der ikke har et voldsomt stort publikum i Danmark, tilbyder for tiden jobannoncer på deres platform. Også her er prisen underligt nok meget høj, nemlig i niveau kr. 2,50 - 3,00 pr. klik. Men hos Xing er der ikke mulighed for at målrettet annoncering, hvilket kan betyde mange hundrede kroner i spildte klik, idet Xing's targeting mekanismer ikke er præcise nok, og som følge deraf vil din stillingsannonce blive eksponeret hos mange personer, der reelt ikke er kvalificerede og/eller interesserede i den stilling du tilbyder.

Hvor skal vi så hen med advertising på social media networks?
Vi forventer at de fleste platforme vil åbne op for nogle mere lettilgængelige og performance orienterede annonceringsmetoder indenfor de næste par år. Selv store platforme som de førnævnte og andre, er stadig i en form for trial-and-error fase, hvor platformene sandsynligvis eksperimenterer med forskellige annonceringsprodukter, ligesom annoncørerne gør det for at identificere løsninger til at "engage" den målgruppe man ønsker at tiltrække.

Fokus Integrated følger op med mere viden om dette emne i kommende blog-posts på dansk her, og i særdeleshed på engelsk ovre på www.meemoo2.com

4/13/08

INTERNATIONAL SENIOR MANAGEMENT PROGRAMME, MADRID I JUNI 2008


Fra den 2. til 5 .juni foregår The International Senior Management Programme in Direct, Interactive & Relationships Marketing i Madrid, Spanien. Jeg er blevet inviteret til at tale om emnet " Marketing through Social Networking Sites: How to leverage the rapidly expanding social networking sites to connect with social communities, open new markets, engage in ongoing communications with clients and prospects and get a head start on your competitors."

Blandt underviserne finder du også Matt Bailey, Joost van Nispen, Rafael Garcia del Poyo, Charles Prescott, Alastair Tempest, Stephane Mee, Paul Gilson, Daniel Rutenberg, Angel G. Maroto, Richard Min, Jacques Blain, Neil Feinstein og altså mig - Michael Leander Nielsen.

Jeg har aldrig tidligere givet et foredrag om dette emne, men glæder mig. For det er en interessant udfordring at opnå en virkningsfuld markedsføringskanal på sociale netværk/social networks. Og det hele er trods alt stadig så nyt, at der sikkert kan opfindes mange nye effektive metoder både på Business-to-consumer som på business-to-business området.

Du kan stadig nå at tilmelde dig denne interessante sommerskole for direct, interactive og relationship markedsførere.

Besøg sitet her:

Skriv til mig, hvis du vil vide hvordan du kan opnå 20% rabat på din deltagelse.

INTERNATIONAL SENIOR MANAGEMENT PROGRAMME, MADRID I JUNI 2008


Fra den 2. til 5 .juni foregår The International Senior Management Programme in Direct, Interactive & Relationships Marketing i Madrid, Spanien. Jeg er blevet inviteret til at tale om emnet " Marketing through Social Networking Sites: How to leverage the rapidly expanding social networking sites to connect with social communities, open new markets, engage in ongoing communications with clients and prospects and get a head start on your competitors."

Blandt underviserne finder du også Matt Bailey, Joost van Nispen, Rafael Garcia del Poyo, Charles Prescott, Alastair Tempest, Stephane Mee, Paul Gilson, Daniel Rutenberg, Angel G. Maroto, Richard Min, Jacques Blain, Neil Feinstein og altså mig - Michael Leander Nielsen.

Jeg har aldrig tidligere givet et foredrag om dette emne, men glæder mig. For det er en interessant udfordring at opnå en virkningsfuld markedsføringskanal på sociale netværk/social networks. Og det hele er trods alt stadig så nyt, at der sikkert kan opfindes mange nye effektive metoder både på Business-to-consumer som på business-to-business området.

Du kan stadig nå at tilmelde dig denne interessante sommerskole for direct, interactive og relationship markedsførere.

Besøg sitet her:
http://www.icemd.com/comunicados/2007_08/summer_course/2008_01_30/ICEMD/landing_page/index.html

Skriv til mig, hvis du vil vide hvordan du kan opnå 20% rabat på din deltagelse.




4/7/08

ONLINE SEMINAR OM PERMISSION / EMAIL MARKETING I APRIL 2008

Den 22. april deltager jeg som en af fire talere ved et permission marketing/email marketing seminar med titlen "Learn how to setup and execute a successful permission marketing strategy". Ved dette webinar (et webinar er et seminar, der foregår online), kan du også møde Jørgen Andreassen fra FEDMA i Belgien (den europæiske paraply organisation for direct og intereaktiv markedsføring), Craig Herman fra Exact Target, USA og Kevan Bilton fra Core Relatons Danmark.

Udover mit oplæg, der netop skal give indsigt i hvordan du skaber en strategy for email maredføring / permission markedsføring, vil Craig give et indblik i hvad en succesrig virksomhed har gjort på området, og Kevan Bilton vil vise hvordan Exact Target fungerer.

Du kan læse mere og tilmelde dig her

MARKETING TRENDS AND NETWORKING DINNER IN ZURICH, SWITZERLAND

Den 15. maj 2008 er jeg taler ved et marketing seminar og marketing networking dinner arrangement i Zürich, Schweiz. Seminarets tema er "marketing trends in the experience economy". Det er et eftermiddag/aften arrangement, hvor bl.a. også Fredrik Abildtrup fra TeleFaction skal give et oplæg.

Mit indlæg vil blive præmieren på et nyt marketing foredrag, som jeg - indtil videre - kalder "The Ferrari and The Motor. Is it time for marketing managers and their teams to get their hands dirty?". Det er en fortsættelse af nogle af de elementer jeg har brugt i årene 2003-2005, men nu vil jeg prøve at bygge en 45 minutter præsentation op over emnet.

Jeg har tænkt meget over det, men om jeg formår at eksekvere så tilhørerne både lærer noget nyt, får inspiration og konkrete input som marketing chefer kan bruge i deres dagligdag - se det er en anden sag :-) Uanset synes jeg stadig at det er slående, at der stadig er så få marketing folk, der forstår (eller rettere, prioriterer) at motoren skal være på plads, hvis kommunikationen skal fungere. Min mission med oplægget bliver at få marketingchefer til at tage marketing-motoren alvorlig.

Er du tilfældigvis i Zürich den 15. maj 2008, så kan du tilmelde dig her

3/16/08

MELODIFESTIVALEN. MELODI GRAND PRIX I SVERIGE - HER KAN DANMARK LÆRE NOGET


Ved et tilfælde kom jeg til at se den svenske Melodi Grand Prix finale - Melodifestivalen - igår aftes. Det blev transmitteret direkte fra Globen i Stockholm, hvor der var 30.000 feststemte publikummer tilstede.

Nå, pointen her er: Det var et fantastisk shov. Jeg vil ikke vurdere på om kunstnerne var af højere kvalitet end dem, der deltog ved det danske Melodi Grand Prix, men showet var klasser over det danske. Klasser!

Oplevelsesøkonomi produkt, der leverede 100%
Det var et sammenhængende show, fuldt af pudsige og mere eller mindre morsomme eller originale indslag. Særligt værtens introduktion til Belgrad var meget morsom, og godt produceret.
Jeg hæftede mig særligt ved at det hele hang utroligt godt sammen. Ingen kunstige pauser, ingen usikkerhed hos nogen af de involverede. Helt enkelt et klasse produkt, der til fulde gav publikummer såvel som de mere end 2,5-3 millioner TV seere en god oplevelse.

Kom nu DR og Danmark !
Hæv ambitionsniveauet. X-factor successen er fin nok, men det var en "given", som vi siger på engelsk. Nu er det på tide at i revurderer jeres approach til MGP, hæver overliggeren og gør det bedre end broderfolket hinsaden. Og så husk at få markedsført det ordentligt, således at alle de mange mennesker, der har givet op på MGP, kan stimuleres til at give det endnu en chance.

Vinderen? Ja, jeg var meget tilfreds. Det blev Charlotte Perrelli, der under navnet Charlotte Nilsson vandt Eurovision i 1999. O

2/14/08

Fin gratis metode til at publicere dokumenter på



Issuu tilbyder netop nu - helt gratis - at du kan publicere dokumenter af enhver slags på en lidt federe måde end det du f.ex. kan med PDF.

Du kan trykke på eksemplet overfor og se hvordan det tager sig ud.

1/31/08

Ny TV kanal for marketing folk med masser af video og marketing dokumentar programmer

Marketingboss TV Channel er lanceret. Kanalen er stadig i en tidlig beta version, men der findes allerede omkring 50 forskellige indslag. Du kan finde video og dokumentar film programmer, der omhandler mange forskellige marketing relaterede emner. Fra søgemaskine optimering til TV programmer, der giver et godt bud på hvad fremtiden bringer for forbrugere og markedsførere.

Har du bidrag som du ønsker at få på (TV) programmet, så send mig en email. Du kan finde mig på Xing eller Linkedin (Michael Leander Nielsen).

Kommentarer modtages gerne. Er dette i det hele taget relevant? Vil du bruge tid på det? Er kvaliteten god nok? Er brugervenligheden?

Arbejder du professionelt med markedsføring - på kunde eller bureau siden, er der god mulighed for at du kan finde en del relevante video og TV programmer om markedsføring på Marketingboss TV Channel.

12/17/07

Stopper Google da aldrig. Nu vil Google også konkurrere med Wikipedia !

Ja, det er sandt. Google lancerer inden længe en løsning, der skal konkurrere med Wikipedia. Forskellen skulle efter meningsdannernes opinion at dømme være at, hvor Wikipedia er uden reklamer, og dermed uden mulighed for at belønne "forfattere", ja så vil Google give forfattere mulighed for at tjene penge ved at inkludere reklamer i indslagene.

Jeg er i forvejen skeptisk overfor mange af de indslag, der findes på Wikipedia. Og tror at en forfatterbetalt løsning ikke nødvendigvis vil medføre øget kvalitet og akkuratesse. Måske snarere tværtimod. For det er stadig sådan, at når man sammenligner f.ex. Wikipedia og Encyclopedia Brittanica, så er sidstnævnte skrevet af inviterede, anerkendte eksperter, og førstnævnte ofte af personer, der i bedste fald er selvudnævnte eksperter.

Omvendt er konkurrence altid godt. Og måske kan dette tiltag flytte på Wikipedia, der - trods alt - er en hel del år foran denne nye konkurrent fra Google.

Men vi må se hvordan det kommer til at spille ud. Til venstre et billede af en prototype af Knol (ja - Knol, ikke Knold). Knol skal udtrykke "a unit of knowledge" (go figure!) Mere information direkte hos Google

12/14/07

Hvad er dit netværk værd i kroner og ører?

Netværksportalen Xing har netop lanceret en "gimmick", hvor du kan måle værdien af dit netværk i kroner og ører. Det er naturligvis interessant for dig, der bruger tid på at skabe og vedligeholde et netværk af kontakter på communities som Xing, Linkedin, Plaxo Pulse, Ecademy eller et eller flere af de mange networking communities, der findes derude.

Du kan læse mere her: http://www.mynetworkvalue.com/

11/19/07

Forbandende emailspadsere.

Der er absolut intet nyt i ovenstående overskrift. Måske bortset fra at jeg for få år tilbage gættede på at vi ville komme ondet til livs inden for kort tid ! Det er som bekendt ikke lykkedes. Snarere tværtimod.

Her er nogle af mine observationer:

- De sidste 7 dage har jeg fulgt min firma email adresse. Det viser sig at denne adresse modtager mellem 200 og 300 spam mails hver eneste dag. Jeg gætter på at når den modtager så mange uønskede emails er det fordi den adresse er offentliggjort en del steder derude på nettet.

- En morsomhed - og en anden form for spam - er naturligvis, at jeg for kort tid siden købte et domæne, som jeg tidligere har ejet. Dette domæne, og min tilhørende email adresse, har ikke været aktiv i ca 2 år. Men - guess what - der sendes skam ganske mange B2B emails til den stadigvæk. Pointen her er hver gang nogen har sendt en email til adressen de seneste 2 år har emailen bounced. Men en række såkaldte professionelle markedsførere har ikke processer på plads, der bevirker at man får ryddet op i bounced (ugyldige) emails.

- Et par online magasiner, som jeg har med at gøre, må snart anmode nye abonnenter om at indtaste en "sikkerhedskode" for at kunne blive abonnent. Årsagen er at spammere leverer mellem 20 og 30 spam-tilmeldinger nært sagt hver dag. Hamrende irriterende fordi det sandsynligvis betyder en ringere tilmeldingsprocent. (ja, det gør det fordi des mere du beder folk om at gøre ifm. tilmelding til nyhedsbreve o.l., des flere falder fra).

- Mobilselskaber i udlandet spammer også. I nogle lande kan man - hvis man er "heldig" - lige få smidt 4-5 SMSere i nakken det øjeblik man åbner mobilen efter ankomst. En af de bedste er naturligvis Telias egne, der dels fortæller at det koster xx-at ringe hjem, og samtidig oplyser et informationstelefonnummer. Jeg formoder at sidstnævnte koster penge at ringe til, hvorfor jeg uden at tøve vil betragte den aktivitet som spam.

- Og så de herlige tilbudsaviser. De spammer som aldrig før. Og her kan jeg jo som bekendt ikke vælge at "sortere". Det er alt eller intet. Og da konen og jeg ikke kan blive enige om at undvære tilbudsaviserne fra Netto, Irma, Brugsen og alle de andre, ja så må jeg tage den sure tørn med at organisere affaldet.

Kan vi da ikke snart se at komme disse her udfordringer til livs.

11/17/07

Marketing processer. Nej tak.

Det er overordentligt interessant at opleve, hvor lille andel af marketingcheferne derude, der rent faktisk gider bekymre sig om marketing processerne.

Men jeg tror at det kommer til at ændre sig.

For iflg. en rapport jeg skimmede den anden dag, så er det nemlig processerne, eller rettere manglen på samme, der er den mest gennemgående årsag til at marketingbudgettet ikke afleverer tilstrækkelig effekt og værdi til virksomhederne.

Når man har arbejdet en del år med marketing discipliner, der pinedød tvinger én til at(forsøge) at tænke processerne ordentlig igennem, teste processerne og teste dem igen, så kan man godt forstå at marketingafdelingerne ikke synes at den del af "festen" er videre interessant.

Du ikke helt med på hvad marketingprocesserne indeholder så læs videre her på bloggen. Du kan også besøge Return on Behavior Magazine - klik her.

10/29/07

Nyt online magasin om marketing og kundeloyalitet

Så har TeleFaction udgivet endnu en udgave af det populære Return on Behavior Magazine. Magasinet findes på såvel engelsk som tysk. Den engelske udgave indeholder denne gang artikler med overskrifter som;

- Prerequisities for cross- and up selling
- How CLM can optimise revenue in todays telcoms market
- Customer centricity doesn't happen by osmosis

Magasinet finder du her: http://www.returnonbehaviormagazine.com/

Den tyske udgave findes her: http://www.returnonbehaviormagazine.de/

Magasinet udgives af The Return on Behavior company - TeleFaction. Deres danske hjemmeside finder du her: http://www.telefaction.dk/

7/7/07

Harald Fortmann, Simon McDermott taler på Customer 2.0 Experience Marketing konferencen i Berlin

Denne marketing og customer experience konference bliver interessant! Udover Colin Shaw, kan du også møde Harald Fortmann, der for tiden er administrerende direktør hos Advertising.com i Tyskland. Han vil tale om emnet "Succesful Online Customer Acquisition for greater results".

Simon McDermott, der er administrerende direktør hos Attentio fra Belgien, vil tale over emnet "Measure the Buzz - What are your customers saying about you". Attentio har udviklet nogle innovative løsninger, der gør det muligt for virksomheder at monitorere og analysere hvad der foregår på social medias såsom blogs. Personligt glæder jeg mig til at lære mere om Attentio, og hvordan disse løsninger fungerer i praksis.

Flere talere bliver lanceret indenfor få dage.

Se konferencens website her: http://www.customer2o.com/ - og husk at der er rabat ved hurtig tilmelding.

7/6/07

Martin Nyrup og Kevan Bilton taler ved marketing konference i Berlin

På marketing og kundeoplevelse konferencen i Berlin, der finder sted i september 2007, kan du møde Martin Nyrop, der er direktør for Reputation Institute i Danmark. Martin Nyrop taler over emnet "7 reasons why marketing managers should take control of their corporate reputation".

Endvidere kan deltagerne høre Kevan Bilton fra CoreRelations tale over emnet "Learn how to setup a successful permission marketing program for increased lead acquisition".

Foruden de to ovennævnte talere/eksperter, kan du også møde Fredrik Abildtrup, CEO i TeleFaction, den anerkendte customer experience guru Colin Shaw fra England og flere.

Se programmet her: http://www.customer2o.com/

7/5/07

Customer 2.0 Experience Marketing Konference i Berlin

Så er programmet næsten klar til kundeoplevelse og marketing konference, der finder sted i Berlin i september.

Blandt de mange talere kan du møde Colin Shaw - direktør for Beyound Philosophy og forfatter til tre bøger, herunder Building Great Customer Experiences.

Se hele programmet her: http://www.customer2o.com/?page=program eller start på forsiden her: http://www.customer2o.com/

5/25/07

Customer Experience 2.0 Marketing konference i Berlin. Skal du med?

Konferencen The Customer 2.0 Experience Marketing i Berlin finder sted i september 2007.

Arbejder du med markedsføring, internet markedsføring, loyalitetsmarkedsføring eller er du på anden måde involveret i din virksomheds markedsføring og kundestrategi, bør du helt klart overveje at deltage.Konferencen giver indsigt i nye metoder til at- hverve nye kunder online og offline

- udvikle de eksisterende kunder
- loyalitetsmarkedsføring
- marketing akkvisitionsprogrammer
- Web 2.0 og hvordan du skaber værdi
- Customer 2.0 og hvordan du tiltrækker ”hende”

På konferencen kan du møde marketing folk fra hele Europa og talere fra mange lande med rig mulighed for at skabe nye kontakter. Udover heldagskonferencen, kan du om fredagen deltage i en af tre marketing og loyalitetsmarkedsførings workshops. Jeg (Michael Leander) afholder bl.a. en af dem under emnet ”Managing the Customer Lifecycle from a marketing point of view”.

Læs mere om konferencen her: http://www.customer2o.com/

5/22/07

Online Customer Acquisition and Retention for Retail Financial Services i London Oktober 2007

Jeg - Michael Leander Nielsen - er inviteret til at gennemføre to mini-masterclasses på Centaur Conferences konference, der hedder "Online Customer Acquisition and Retention for Retail Financial Services".

Konferencen foregår i London i oktober 2007 og målretter sig primært marketingansvarlige o.l. i retail financial services - dvs- marketing ansvarlige fra banker, kreditkortselskaber o.l.

Mere information her:

5/21/07

Forvirrende flybestillinger giver (ekstremt) dårlig oplevelse

Her er endnu en dårlig kundeoplevelse denne gang fra et flyselskab

Jeg har bestilt en del flyrejser i min tid. Online og offline. Og nu stod jeg i weekenden for at skulle bestille en tur til Cluj-Napoca i Rumænien. Der findes ingen direkte fly fra København, og det - efter min opfattelse - bedste "connection point er via Budapest i Ungarn.

Da jeg har prøvet turen før, ved jeg nogenlunde hvordan, med hvilket flyselskab og hvilket prisniveau billeter findes i. Da jeg samtidig skal bestille for to af mine kolleger i www.customaxi.com, og har erfaring for at portalen hos det ungarske flyselskab Malev kan være drilsk, beslutter jeg mig for at starte opgaven ved søgning på nogle af de gængse flysøgeportaler. Men da jeg bliver præsenteret for urimeligt høje priser der, giver jeg hurtigt op og overgiver mig til portalen hos Malev.

Jeg har nu brugt ca 45 minutter.

Total forvirring hos Malev
Vi skal afsted en onsdag med først mulige fly, og 2 personre skal retur til København lørdag med første fly ud af Cluj hhv. Budapest, en af os om søndagen med lidt større fleksibilitet på tidspunktet.

På Malevs portal viser det sig at den formiddagsafgang fra Budapest til Cluj-Napoca, som jeg havde fået præsenteret på andre bookingsites, ikke bliver præsenteret som en option overhovedet. Og samtidig får jeg ikke præsenteret morgenafgangen fra Budapest til København om lørdagen. Efter at have checket hos nogle af søgemaskinerne, bl.a. www.flyrejsen.dk og TravelLink, surfer jeg tilbage til Malev, rydder min browser, sletter cookies, og prøver igen. Ved hver søgning virker det som om at jeg enten får;

- forskellige muligheder for afgange, hvor ingen af dem rigtig passer ift. planen desuagtet at jeg ved at afgangene findes på ruteplanen
- forskellige priser og/eller priserne præsenteret i forskellig valuta, hvilket naturligvis gør hele billedet uigennemsigtigt.

Jeg har nu brugt i niveau 1,5 time.

Stresset for tid, og lettere irriteret over hele miseren beslutter jeg mig for at tage de muligheder der byder sig hos Malev, idet jeg ved at priserne her er langt billigere end alternativerne. Og da det er en kunde, der betaler "gildet", er det vigtigt for mig.

Jeg begynder bookingprocessen, idet jeg accepterer en 10 timer ventetid i Budapest på vejen ud, og mentalt er indstillet på at to rejsende får samme ventetid i Budapest på vejen hjem.

Men så får jeg en idé. Jeg booker rejsen mellem Budapest og Cluj tur/retur seperat, og dernæst rejsen København-Budapest tur/retur. Efter noget tid, lykkedes det så. Dvs. der er stadig ventetid i Budapest på vejen ud, men på vejen hjem kan to personer rejse uden ventetid. Og det var i udgangspunktet vigtigt da en af personerne skal nå at komme hjem til en privat fest.

Udover at Malevs portal er meget "mærkelig" at anvende, så sker der yderligere dette, som jeg finder højest besynderligt;

- ud af 3 bookinger bliver 2 debiteret i danske kroner
- 1 booking bliver debiberet i HUF - Ungarnske Forint
- 1 ud af 3 bookinger opkræves "e-service" gebyr IKKE
- 2 ud af 3 bookinger opkræves et "e-service" gebyr på DKK 200/stk.

Det synes jeg er skæmmende. I alle tilfælde logger jeg mig på portalen, idet jeg er oprettet som kunde hos Malev. Men ikke desto mindre får jeg forskellig behandling afhængig af bookingen.

Da jeg kender en ungarer, der arbejder for Malev, og har gjort det i mange år, vil jeg forholde ham denne oplevelse. For det var brandirriterende. Desværre havde jeg ikke alternativer i dette tilfælde. Havde jeg haft det, havde jeg ikke købt billetter hos Malev - endsige fløjet med dem.

Jeg tror at mange bliver usikre, når de bestiller online, hvis der er for meget støj på linien. Og dermed afbryder de forsøget på at handle pågældende sted. Så hvis andre oplever tilsvarende situation, mister Malev penge. Ingen tvivl om det.

Og det mest irriterende for mig: Jeg brugte ca. 2,5 time på at foretage disse bookings.

2/12/07

Pas på CRM leverandørerne - Gør dit hjemmearbejde ordentligt

Det er efterhånden lang tid siden, at jeg har skrevet om CRM implementering. Men på baggrund af nogle faktiske projekter, vil jeg gerne påminde dig om et par grundregler, som kan være værd at tage i betragtning, når du skal implementere nyt CRM system.

1. Tjek CRM leverandøren og dennes referencer grundigt.
Mange software sælgere, også dem, der repræsenterer CRM leverandører og forhandlere, er ofte ikke grundigt nok inde i systemets muligheder. Derfor er det vigtigt at du forlanger bevis for systemets funktionalitet, stabilitet og - ikke mindst - referencer.

2. Sørg for at du har gjort dig klart hvad du vil med et CRM system
Det kan betale sig at liste de funktioner du ønsker af et system. Og at dokumentere dine forretningsrutiner i flow-charts. Det er en god idé at præsentere dette materiale skriftligt for leverandøren, og at bede om en skriftlig tilbagemelding. Denne kan du med fordel bruge senere, hvis det skulle vise sig, at leverandøren ikke overholder det lovede. Husk i denne forbindelse på, at et stort antal CRM implementeringer mislykeddes. Ofte fordi leverandør og kunde har forskellige forventninger.

3. Undgå at blive prøve-ballon for en CRM leverandør eller forhandler
Vigtigst af alt er nok, at du skal sikre dig, at du ikke bliver prøveballon for en ny CRM leverandør eller CRM forhandler. Det kan nogen gange virke besnærende med store rabatter o.l., men mit råd er; gør det ikke, hvis CRM er forretningskritisk for din virksomhed.

4. Overvej en CRM parathedstest før du går igang
Det kan betale sig, at få en ekstern konsulent, der ikke er "gift" med en CRM leverandør, til at foretage en CRM parathedstest. Typisk kan en sådan vurdering afklare, hvad du mangler for at være rustet til at gå igang med en effektiv implementering af et CRM system.

Vil du have mere information, kan du kontakte Michael Leander Nielsen på mln-at-customaxi.com eller via www.customaxi.com

1/31/07

Skandinaviske brands stærke igen

Ifølge Brandchannels nyligt offentliggjorte analyse, er Skandinaviske brands igen stærkt placeret i feltet blandt Europas førende brands. De 3 første pladser besættes således af skandinaviske virksomheder. Her er udvalgte resultater fra den europæiske del af brandanalysen;

1. Ikea (Sverige)
2. Skype (grundlagt i Danmark)
3. Nokia (Finland)
6. H&M (Sverige)
26. Bang & Olufsen

Det er overraskende, at f.ex. Mercedes placerer sig som nummer 28, Volvo som nummer 30, Gucci som nummer 33. Men som mange andre analyser, skal man nok tage resultatet med et gran salt. I dette tilfælde er der tale om en online analyse med "kun" lidt over 3.000 respondenter.

Mere info på Brandchannels hjemmeside: www.brandchannel.com

1/17/07

Globale innovatorer 1000

Booz Allen Hamiltons globale undersøgelse af verdens 1000 største R&D budgetter viser at en lille gruppe outperformer deres respektive brancher.

Hvad har den mellemstore amerikanske producent af dental produkter Denstply International til fælles med Kobe Steel, den japanske stålkoncern? Hvilke kvaliteter deler Cadbury Schweppes med Tata Motors, den indiske bilfabrikant? Og hvad med Google, superstjernen i Silicon Valley. Hvad linker Caterpillar med Apple og Adidas? Og hvor er lighederne mellem Toyota og Christian Dior?

Læs hele artiklen her

1/3/07

Innovation, der sparker drømme igang


Her fra starten af 2007 kan det betale sig at udnytte "overskuddet" til at begive dig ud på en innovationsrejse. Det har en ejendomsudvikler i den flotte russiske by St. Petersborg gjort på imponerende vis.

Her kan du købe eksakte "minature" kopier af nogle af de meste berømte såsom Palace Tsarskoselskiy Hermitage (Pushkin) og Versailles. Disse paladser fåes i ca. 30 forskellige modeller, fra 600 til 900 kvm og sælges for kun Euro 2-3 mill. alt inklusive.
Beliggenhed er Lahta lidt udenfor St. Petersborg i et område, hvor alle naboer også bor i et palads. Og ja, sikkerheden er også i top.

Er du interesseret i at købe eller se modeller af de forskellige paladsmuligheder kan du kontakte Michael Leander Nielsen på mln@customaxi.com

Skulle du ikke være i markedet for et (nyt) palads, så tænk over, hvordan du kan gå nye veje, der kan sparke drømme igang hos dine kunder og emner.

Eller så stort, siger Fredrik Abildtrup

Hvor stort bliver 2007 for marketing og marketing konsulentbranchen i Danmark? Vil branchen følge den tendens som topcheferne i landets største virksomheder giver udtryk for, at virksomhederne vil? Hvad mener du?

1/2/07

Most Wanted Respons - hvad vil du med dit website?

Tilrettelæggelse af website, der medfører return on investment (ROI), kræver bevidstgørelse om hvilken respons du ønsker fra dit website.

Most Wanted Respons, eller MWR, er et begreb, der handler om først at definere hvilken der er den vigtigste, næstvigtigste osv. respons du vil have fra dit website. Og dernæst sætte målesystemer op, der kan levere data om hvor dygtig du er til at tiltrække netop den respons du ønsker.

Start med at afklare følgende spørgsmål:

1. Hvilken respons vil du helst have fra dit website?
2. Tiltrækker dit website den type respons idag?
3. Konverterer du tilstrækkeligt mange besøgende til at give dig den respons?

Min erfaring viser at langt de færreste er bevidst om hvilken respons de ønsker fra websitet. Til gengæld er det relativt hurtigt at blive bevidst om det. Det eneste det kræver er at du for eksempel definerer de 2-3 responses du helst vil have. Og dernæst indretter dit website således at du "pusher" den information, der skal give dig den ønskede respons.

Efter min opfattelse skal et website nu om dage levere ROI. Synliggørelse af den respons du får fra kunder og emner via dit website, kan være medvirkende til at synliggøre det udbytte du får fra den investering.

Det er faktisk ganske basal viden. Du kan let komme igang. Start med at arbejde udfra ovenstående tre spørgsmål, og sørg så for at du kan måle udviklingen. Vil du vide mere om effektmåling af online aktiviteter, er du velkommen til at kontakte Michael Leander Nielsen via www.customaxi.com

12/9/06

Ny generation lead management på B2B markedet

Hvis kun 10-15% af dit målmarked her og nu har et behov og budget, hvad gør du så med de resterende 85-90%, der måske nok er nysgerrige, men hverken har erkendt behov eller etableret budget? Det ser Michael Leander Nielsen nærmere på i denne artikel.

Ledende analytikere fra bl.a. Gartner Group og Yankee, bekræfter at der i dit målmarked til enhver tid kun er 10-15% aktuelle købere til dit produkt. Det betyder at dine salgs- og marketingindsatser hovedsaligt bør målrettes de 10-15%, der er klar til at købe i denne måned – altså dem vi typisk benævner som ”hot prospects”, ”hot leads”, ”varme emner”.

Men det kan være vanskeligt at identificere købere, der både har erkendt behov og budget allokeret. Derfor kræves det, at du implementerer en ny generation for lead management, der er væsentligt mere struktureret og langtidsholdbar, end den gængse måde at attackere kundemuligheder på.

Tjubang salg/marketing funker ikke
Hvis du har et personligt kendskab til Customaxi eller Fokus Integrated, ved du forhåbentligt også, at enhver konsulent vil plædere for, at du skal arbejde struktureret med at identificere etaper i marketing- og salgsprocessen. Vi tror nemlig ikke på såkaldt ”tjubang” markedsføring. Vi tester konstant om det er muligt, at gennemføre et her og nu salg skabt ved en marketingindsats overfor en veldefineret målgruppe.

Vi tilbyder rabat, tilgift og meget andet godt. Men gang på gang kan vi konstatere, at vi ikke formår at realisere et nævneværdigt afkast af” tjubang” aktiviteterne.

Sådan gætter jeg på det også er hos dig. ;-)

Når vi derimod følger vores unikke salgsmodel, sikrer vi en jævn tilgang af kvalificerede emner, der som minimum har erkendt behov, og sandsynligvis også har allokeret budget, eller igangsat processen for at få tilført ressourcer til at gennemføre givne aktiviteter.

Etapeinddelt salg og marketingproces, der virker.
Derfor anbefaler jeg, at du overvejer en ny tilgang, hvor du initielt definerer et antal etaper i processen fra du identificerer et emne til du – som sidste etape – konverterer emnet til en kunde. Hensigten er, at du gennem dialog gradvist får afmystificeret dit målmarked. Det skal gøre dig i stand til at spotte, hvem, der er ”Most likely to buy” på et hvilket som helst tidspunkt – 24/7/365.

Logisk nok, kræver en sådan proces, at du skaber et fornuftigt samspil mellem salg og marketing, mellem kampagner og CRM system. Det er ikke vanskeligt, men fordrer at du indledningsvist definerer hvordan samarbejdet skal fungere, og afstemmer forventninger mellem de implicerede parter. Og – ja - frem for alt får afklaret den økonomiske del af sagen.Der er reelt ikke noget nyt i det. Men alligevel oplever jeg gang på gang, at virksomheder på B2B markedet, ikke har implementeret en tilfredsstillende systematik, der kan medføre en forbedret tilgang af ”hot leads”, en forbedret ROMI (Return on Marketing Investment) og en forbedret gennemsigtighed af indholdet af emnedatabasen.

Dermed skal disse virksomheder, hver gang starte forfra, og dermed søge at gennemtvinge ”tjubang” salget. Som tidligere nævnt, fungerer det sjældent godt.

Sådan beskriver du processen i 5 enkle steps
Det er ret enkelt, at komme i gang. Afsæt nogle timer sidst på eftermiddagen, hvor marketingfolk og salgsledelsen mødes. Besvar følgende spørgsmål;

Hvilke forudsætninger skal være tilstede hos et kundeemne, før salgsafdelingen bør bruge tid på emnet?
a. Størrelse, branche, beliggenhed, eksport ja/nej osvb. Skal have responderet og modtaget vareprøve, teknisk litteratur, brochure e.l.

Hvordan ønsker salgsafdelingen at modtage disse kunde-emner?
a. Hvordan føres emnet fra f.eks. ”kvalificeret prospect” til ”hot prospect” i CRM systemet? b.

Skal/kan CRM systemet automatisk trigge en event – dvs. automatisk oprette en opgave og allokere denne til sælgeren, der har ansvar for kundeemnet? Hvis ikke, hvordan skal lead kommunikationen så foregå fra marketing til salgsafdelingen?c.

Er der andre forhold, der er vigtige for salgsafdelingen?

Er der andre forhold – f.eks. registrering og måling – der er vigtige for marketing?

Når salg har defineret, hvordan emner skal modtages, og hvordan disse skal være kvalificeret, skal marketing afklare målgruppens beskaffenhed og den operationelle håndtering af emnerne.

Start gerne forfra.

a. Hvordan sikrer marketing sig, at de kundeemner, der bearbejdes, er de rigtige;
i. Tvillinge analyse?
ii. Kundestrategien – er ”most wanted customers” beskrevet godt nok?
iii. Er beslutningshierarkiet beskrevet – ved vi hvem, der som regel er indstiller, influent, beslutningstager, økonomisk beslutningstager osv.?
b. Hvordan registreres målmarkedet og hvordan sikrer marketing sig, at målmarkedet kan opdateres?
i.Skal data kunne matches mod f.eks. KOB, Dun & Bradstreet, Krak, Kompas?
ii. Skal målgruppen kunne profilere sig selv via f.eks. internettet?

c. Hvor er svaghederne i de interne procedurer og systemer?
i. Ved sælgerne, hvordan man korrekt opretter nye kunde-emner og opdaterer dem vi har?
ii. Ved marketing det?
iii. Kan vi nemt og hurtigt udveksle data mellem de implicerede systemer?
iiii. Kan det være en god idé at få en ekstern specialist til at se på sagen? ( http://www.customaxi.com )

Vil du vide mere om, hvordan du effektiviserer dit arbejde med data, kan du kontakte Customaxi – spørg efter Michael Leander Nielsen.

Når punkt 3 er afklaret, er marketing og salg klar til at gå i gang med den spændende del af processen:

a. Hvordan tiltrækker vi kunde-emner til en planlagt dialog?
b. Hvor mange steps, er der fra et kunde-emne går ind i processen til kunde- emnet har budget og erkendt behov?
c. Hvilke steps er det?
d. Hvordan håndterer vi, at kunde-emnet har bevæget sig fra ét step til det næste?

Kommunikation.
a. Når du har defineret steps i punkt 4, er du klar til at tilrettelægge kommunikationen.
b. I din kommunikation, bør du til enhver tid have fokus på 1-3 Most Wanted Responses, dvs. fokus på, hvad du gerne vil have målgruppen til at gøre/respondere på
c. Du skal overveje hvilken platform du vil kreere, og sikre dig at den er forholdsvis langtidsholdbar.
d. Som marketingperson skal du konstant holde dig for øje, at dit job ligger i de faser, som du definerede sammen med salgsafdelingen. Kvaliteten af dit arbejde afgøres (som regel) af tre forhold;
i. Evnen til at tiltrække kundeemner ind i dit kommunikations- og responsloop
ii. Evnen til at fastholde kundeemner i dit loop
iii. Evnen til at levere kvalificerede kundeemner til salgsafdelingen

Du kan naturligvis også inddrage en ekspert til at bistå med processen. Det kan tit være en hurtigere vej til et godt resultat, hvis eksperten har tilpas meget erfaring med emnet. Det har f.eks. www.customaxi.com

Hvad så med de resterende 85-90 %?
Jeg er sikker på, at du har gennemskuet, at det program du fastlægger for din kunde-emne bearbejdning, gør dig i stand til konstant at bearbejde kunde-emnerne. Når du har fået kunde-emner ind i dit kommunikationsloop, og forudsat at du fastholder en fornuftig frekvens i dialogen, bliver du klar til påvirke kontinuerligt, og dermed fremtvinge svar og respons fra målgruppen.

Er du rigtig dygtig, har du som en del af punkt 4, defineret et ”videnshjul”, så du gradvist indhenter mere og mere information om kunde-emnet. For eksempel kan du ved første interaktion spørge ind til basale forhold hos kunde-emnet. I næste interaktion spørger du ind til behov, herefter får du behovet mere konkretiseret, og måske vil du på et tidspunkt gå så tæt på, at du spørger om budget, hvornår emnet skal gøre et køb, hvem, der er beslutningstager osv.

Kontakt Michael Leander Nielsen hos Customaxi - www.customaxi.com hvis du vil vide mere, eller er nysgerrig efter vores whitepaper på området.