7/23/03

Er der respons på internetaktiviteter i industriferien?

Der er mange meninger om hvad man kan og ikke kan markedsføre og informere i industriferien. De fleste mener at det er spild af tid. Men nogen gange er det modsatte tilfældet.

Den korte historie får du her:

Vi sender ikke noget ud i industriferien – det er spild af ressourcer” sagde han. Da jeg svarede ”jamen jamen. Hvordan kan du sige det? Hvilke erfaringer har du, der kan begrunde din påstand” – blev jeg mødt med himmelvendte øjne, der med al tydelighed røbede at han indeni tænkte ”er han idiot eller bare tungmen?”.

Mange virksomheder formoder at man ikke har fordel af at påvirke erhvervslivet i industriferien. I Danmark betyder det i praksis at det meste af kommunikation og markedsbearbejdning står stille fra primo juni til primo august.
Dvs. to måneder hvor salgstragten stort set ikke bevæger sig – en periode, hvor alle har travlt med at bekræfte hinanden med sætninger som: ”Ja, ja, det er jo også ferietid, og man kan jo ikke få fat i nogen”, ”nej, du har ret – vi venter til efter ferien” o.l.

Gå mod strømmen og se resultater
I juni måned besluttede en et nyhedsbrev at efterleve et løfte om at udkomme ca. hver 14. dag og at levere mindst én artikel for hver udgivelse – uagtet industriferien. Indrømmet, der var et par skeptikere hos udgiveren af B2B nyhedsbrevet, men grundlæggende var holdningen at det skal prøves – det værste der kan ske er jo at responsen bliver lavere end normalt.

Nu er det blevet prøvet et par gange og læser du denne artikel, er det prøvet en gang til. For faktum er at nyhedsbrevet, der udkom i HTML format den 20. juni gav en responsprocent på mere end 30% - og nyhedsbrevet der udkom den 17. juli foreløbig har medført en responsprocent på over 20%. N

Nu hører det med til historien at nyhedsbrevet typiskgenerer ml. 23 og 30% respons. En respons er lig med at en læser klikker på mindst ét newsletter link.

Nyhedsbrevet der udsendes den 23. juli forventer at opnå respons på niveau 15%-17% - alene fordi man tror at denne uge sådan cirka er den uge, hvor allerflest danskere afholder ferie.

Pointen er at folk også lever i ferien. Både privat og på arbejde. Er dit budskab relevant og/eller ventet, er der sandsynlighed for at budskabet bliver modtaget. I hvert fald hvis det er elektronisk serveret via en e-mail.

Det vil sikkert forholde sig anderledes med fysisk kommunikation, idet dette jo kræver at målgruppen er tilstede i virksomheden. E-mails derimod bliver efterhånden læst på alle tider af døgnet – og på alle tider af året. De fleste har adgang til firmamailen fra eksterne lokationer, og mange benytter sandsynligvis denne adgang - også i ferieperioder.

No comments: