10/5/09

5 tips til forbedring af dine resultater fra din LinkedIn profil

Her kommer LinkedIn tip nummer 4 - og jeg er iøvrigt startet bagfra. Tip nummer 5 er her.


Dette tip er såre simpelt. Akkurat som de andre 4 tips. Men denne her er nok lidt sværere tilgængelig for danskere. Ikke fordi det er svært rent teknisk. Overhovedet ikke. Men fordi vi har den kultur vi har. Janteloven, ikke være for påtrængende, ikke påkalde sig opmærksomhed i for stor stil. Ikke udbasunere hvor god man er.

Tippet handler kort og kort om at aktivere det LinkedIn kalder Recommendations. Anbefalinger. Og egentlig er det vel bare det vi på godt direct marketingsk kalder "testimonials". Her er det bare i en sammenblanding mellem kundetestimonials, anbefalinger fra nuværende og tidligere kolleger, chefer, ansatte og helt i denne tidsalders ånd; fra folk man tilfældigt har stødt på.

Jeg har selv haft et ambivalent forhold til det. For der melder sig hurtigt nogle spørgsmål;
- hvem kan man tillade sig at spørge?
- hvordan kan man være sikker på at det en referenceperson vil fortælle står i forhold til den måde man gerne vil fremstå på?
- skal man lægge ordene i munden på personen?

Ikke desto mindre er jeg selv startet med at anmode folk jeg har arbejdet med og for, personer som har arbejdet for mig, tidligere og nuværende kunder m.fl. om at anbefale mig.

Hvorfor kan dette være vigtigt for dig?
Det afhænger naturligvis af hvad dit kort- og langsigtede formål er. Men én ting er sikkert; det kan næppe skade dig. Eller rettere; det kan kun (potentielt) skade dig, hvis du får anbefalinger fra en "omstridt" person.

For mit vedkommende er jeg målstyret ift. min foredragsvirksomhed. Jeg har igennem de seneste år fået mere end 100 udtalelser fra personer, der har hørt mig på et seminar eller en konference. Det er først og fremmest dem jeg gerne vil have på min LinkedIn profil.

Det er der flere årsager til;
1) så kan andre, der overvejer at booke mig se disse testimonials. Jeg bilder mig ind, at det vil virke overbevisende og gøre det nemmere at få bookingen
2) det giver flere henvendelser, hvis andre kan se, at man er anbefalet af andre
3) så kan jeg selv holde styr på anbefalingerne

Som du har gættet, er dette også godt ift. jobsøgninger. Men også når virksomheder anvender eksempelvis LinkedIn til at identificere kandidater. En ting er dit CV - noget helt andet er hvad andre har udtalt om dig. Der er som bekendt en grund til at referencechecks er så bredt anvendt som de er - og bør være, spørger du mig.

Prøv det. Tag fat i nuværende kunder, kolleger, chef, ansatte. Eller tidligere kunder, chefer, kolleger ansatte. Eller leverandører. Bed dem om en ærlig udtalelse om samarbejdet med dig. Og bed dem gerne lægge vægt på dine stærke sider. Alt andet ville ikke give mening.

God fornøjelse med det.






No comments: