10/23/03

Nu er det sikkert og vist: e-mail markedsføring giver fint økonomisk resultat


I landet, der tæller flere spammere end noget andet sted i verden, kunne amerikanske Direct Marketing Association for nylig løfte sløret for resultatet af en omfattende analyse, der havde til formål at undersøge hvilke marketinginstrumenter, der er mest effektive. Undersøgelsens resultater baserer sig på mere end 1500 direct marketing kampagner gennemført i første kvartal 2003.

Analysens resultat er, at e-mail markedsføring – også kaldet permission marketing – producerer markant bedre resultater end nogen anden direct marketing teknik. Specielt de e-mail kampagner, der er målrettet eksisterende kunder, er specielt effektive.

Undersøgelsen, der målte på elementer som omsætning pr. kontakt, omkostning pr. kunde og responsrater, påviste at e-mail gav investeringen igen 14,2 gange. Til sammenligning gav direct response TV investeringen igen 8,4 gange og direct mail 7.

Respons bedst overfor eksisterende kunderHvor e-mail kampagner til emner kun generede en ROI på 4,9, gav e-mails der var målrettet eksisterende kunder en ROI på 29. Ifølge DMA er markedsføring overfor emner endnu en mindre aktivitet, idet 80% af alle e-mail kampagner sendes til eksisterende kunder.

e-mail giver billig kontaktpris
En af årsagerne til at e-mail er så effektiv, er den lave omkostning pr. kontakt, ifølge DMA. En e-mail kampagne koster kun en femtedel af f.eks. udsendelse af en direct mail. Herudover mener DMA, at e-mail markedsføringens effektivitet også hænger sammen med, at mediet er hurtigere at bruge, og at det er mindre påtrængende end f.eks. telemarketing.

e-mail ikke brancheafhængig
e-mail som markedsføringsinstrument i nært sagt alle brancher I USA. De brancher der nyder højest responsrater er grossist virksomhed, fremstilling, detailhandel, telekommunikation og sundhedsservices. Det er især business-to-business virksomheder, der genererer de højeste responsrater.

Eksperter ikke overrasket
Eksperter i Danmark er ikke overrasket over resultatet. En ekspert udtaler dog

”jeg tror stadig på at kombinationskampagner - f.eks. med kombinationen direct mail og e-mail - kan generere den bedste ROI, specielt hvis dette foretages i et planlagt forløb.
Men det fremgår ikke umiddelbart om sådanne kampagner har været undersøgt af DMA. I Danmark oplever vi, at dygtige B2C markedsførere kan opnå ligeså høj responsrates og dermed ROI som B2B virksomheder.”

No comments: