8/15/09

Email markedsføring: De fire vigtigste årsager til framelding

Alle email markedsførere oplever frameldinger - de såkaldte opt-outs. Dygtige markedsførere, der kommunikerer relevant og rettidigt, opererer med opt-out rates på ml. 0,0 - 0,50%, men mange oplever opt-out rates på både 2,3 og 4%.

I USA har Forrester analyseret på hvorfor forbrugere framelder sig nyhedsbreve og email kommunikation. Eller mere korrekt; hvorfor ophæves den aktive tilladelse til e-mail kommunikation, der oprindeligt blev givet.

Her har du en flig af undersøgelsens resultat med mine kommentarer.


Her er de fire vigtigste årsager til at forbrugere
framelder sig nyhedsbreve i USA
(klik for større billede)

Som du kan se er relevans den hyppigste årsag til at forbrugere framelder sig email kommunikation. Det er ikke overraskende - manglende relevans er et stort problem for os alle.

Dernæst "jeg får for mange emails" - det er dog ikke klart om man hentyder til at frekvensen er for høj, eller om forbrugeren oplever at email indboksen er oversvømmet. Jeg tror at det er sidstnævnte, noget jeg ihvertfald kan give medhold i.

Overraskende er der 50%, der giver udtryk for at de ikke kan huske at have tilmeldt sig overhovedet. Den er kriminel - og derfor har jeg valgt nedenfor at give et par konkrete input, der kan medvirke til at sikre, at du ikke oplever samme problem - eller ihvertfald ikke i samme omfang.

Endelig er den fjerde hypiggste årsag at man kun tilmeldte sig pga. en konkurrence e.l. Dette tal er relativt højt ift. mine erfaringer, men omvendt hvis man inddrager alle former for email kommunikation - også de mindre lødige, der bruger lokkemad for at opnå permission mhp. at "spamme" løs med ulødige tilbud, så kommer vi vel deropad.

Undersøgelsen er amerikansk, men jeg tror næppe at resultatet ville være meget anderledes skulle en lignende undersøgelse blive gennemført i Danmark.

Hvad gør du for ikke at blive glemt?
I denne undersøgelse nævnte 50% af de adspurgte, at de frameldte sig fordi de ikke kunne huske at de havde tilmeldt sig. Det er slemt.

Hvad kan du gøre for at det ikke sker for dig?

Her er nogle simple regler, der kan imødegå problematikken for de fleste;

1. Sørg for at din "email value proposition (EVP)" er klar og tydelig og - ikke mindst - attraktiv for publikum. (deltag på Huset Markedsførings kursus, hvis du vil vide mere om hvad EVP er)

2. Send en bekræftelsesemail til nye abonnenter omgående. De fleste skriver bare "tak for din tilmelding, venlig hilsen". Det er ikke godt nok - i din bekræftelsesemail skal du fortælle hvad man kan forvente at modtage fra dig, hvorfor det er fordelagtigt at være på din liste og meget gerne inkludere indhold fra tidligere email kommunikation. Kan du skabe noget indhold, der omgående aktiverer modtageren tilbage på dit website, din blog eller lignende, er det optimalt.

3. Sender du kun én gang hver måned e.l., så overvej at arbejde med en højere frekvens i starten. Men vigtigst er det at den første regulære kommunikation fra dig til en ny modtager kommer ret hurtigt efter tilmeldingen. Her kan du med fordel overveje en form for sekventiel autoresponder indsats, hvor dit email marketing system automatisk sender et antal emails med en passende frekvens.

Du skal tænke over, at det er din opgave at sikre at modtageren kan huske at hun har givet dig permission til email - ikke omvendt.


Mange danske email markedsførere spørger folk om hvorfor de framelder sig email kommunikation. Gør du det?
Det er en god idé - så kan du udarbejde din egen analyse, der kan hjælpe til at identificere hvad du kan gøre bedre.

Det her er ikke svært - du skal bare gøre det. Du kan læse mere om email markedsføring på dansk her eller her og på engelsk her


No comments: