8/16/09

Knaldende uetisk markedsføring og akkvisitionsaktivitet, der startede godt

Det er bare mange numre for smart dette her. MM Medier A/S er igen ude med deres beskidte og tarvelige tricks, der sjældent gennemskues af den almindelige forbruger.

Det startede ellers godt; på Facebook ser jeg annoncen som er vist til venstre. Den reagerer jeg naturligvis på fordi det er tydeligt at annoncøren forsøger en eller anden form for segmentering. Og da jeg konstant leder efter gode eksempler på udnyttelse af online segmentering og/eller behavioral targeting, klikker jeg naturligvis videre. Jeg bemærker at udtrækningen af konkurrencevinderen sker den 25. august.

Min forventning er på det tidspunkt at jeg vil se en konkurrenceside, der ejes af et automobil brand. Og så vil jeg da deltage og forhåbentligt vinde den der bil - for jeg vinder jo altid... .- )

Men ak - nej. Da jeg ser landingsiden (klik her - eller se her til højre), registrerer jeg at jeg nu befinder mig på et MM Medier domæne. Det pirrer min nysgerrighed på en travl søndag. For jeg har tidligere bemærket selskabets metoder og har undret mig over, at de får lov til at anvende de akkvisitionsteknikker de gør.

Først undrer jeg mig over bidster.com logoet og sammenhængen. Dernæst over spørgsmålene, der skal besvares for at være berettiget til at deltage i konkurrencen. Det får mig til at klikke på betingelserne - og så skal jeg lige love for at kæden hopper af.

Du kan selv læse betingelserne her. Men læs fra start til slut, så du til fulde forstår hvor frækt dette er.

Ift. permission marketing, er dette så grotesk, som det næsten kan blive. Ja, jeg kan ikke komme i tanke om nogen, der håndterer permission marketing værre end dette selskab. Konkurrencen udbydes af Eanalyser, der er en del af MM Medier A/S.

Her et udpluk fra betingelserne:
- ved accept giver man tilladelse til alt; sms, email, telefonisk henvendelse
- man giver accept til at en lang række firmaer kan kontakte en telefonisk osv
- man giver accept til at data må overføres ikke til én, men mange 3dje part
- man giver tilladelse til at CLASH CLUB (hvem er det?) opbevarer data
- det nævnes at man kan kontakte Danske Surveys (hvem er det?) eller MM Medier
- det nævnes at man iøvrigt også lige bestiller 3 prøvenumre på FDM's Motor, tilmelder sig FDM's nyhedsbrev og - så er det ikke engang løgn - accepterer at blive ringet op af FDM

Slutteligt fremgår det at konkurrencen løber til 11. januar 2010 og at konkurrencen er aktiv i 4 nordiske lande.

Når du læser betingelserne er jeg sikker på at du vil give mig ret i, at sådan noget som dette her skal stoppes. Mit udgangspunkt er at dette er ulovligt. Men de advokater jeg samarbejder med på området arbejder ikke idag - så jeg har ikke undersøgt det til bunds.

Men hvis dette alligevel skulle være lovligt, så vil jeg mene at det er en dybt uetisk form for markedsføring, og at overveje at købe permissions igennem sådan et foretagende burde være fyringsgrundlag i enhver ansvarlig virksomhed.

No comments: