8/27/09

Google Wonder Wheel - praktisk redskab til online markedsførere

Google Wonder Wheel er et af de nyeste skud på stammen af muligheder som Google tilbyder brugere af søgemaskinen. Det er gratis og kan hjælpe dig til at forstå sammenhænge mellem søgeord og fraser.

Ligesom tidslinien (timeline) kan Google Wonder Wheel hjælpe dig med at finde det du søger efter hurtigere.

Men det er også et godt værktøj til at orientere sig om relaterede søgninger. Dvs. hvis du aktivt arbejder med søgemaskineoptimering, kan du få ideer til hvilke andre nøgleord, som brugere kunne tænkes at ville søge efter. I illustrationen ovenfor kan du se en søgning på mit navn. Her fremgår det at søgninger på f.eks. "marketing crm", "marketing automation" og "lifecycle marketing" åbenbart relaterer sig til mit navn - men nok desværre ikke omvendt (endnu :-).

Med Google Wonder Wheel kan man drill down og se hvilke ord eller søgninger, der knytter sig til de enkelte ord eller søgefraser. Her til højre kan du se hvilke, der relaterer sig til "marketing automation". Jeg tror at hvis du bruger mere end de 5 minutter jeg har brugt på at forstå dette her, kan du få en del værdi ud af det. Både som bruger, men også ift. dine egne søgemarkedsføringsindsatser.

Du får adgang til Google Wonder Wheel ved at gå på Google.com - foretage en søgning, og hvis du er blandt de heldige vil du i venstre øverste hjørne se en "options" knap. Aktivér den, og så vil du se flere herligheder. Og så er det bare at søge løs, klikke rundt, og pludseligt ved du meget mere om dette end jeg gør...

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men kan alligevel med stor tilfredshed konstatere at jeg i år har modtaget frugtbare henvendelser fra en del virksomheder, der har fundet mig via "ROMI - Return on Marketing Investment", "marketing automation" og "marketing CRM".

Så egentlig er jeg for dum fordi jeg ikke bruger flere ressourcer på dette - men sådan er der som du ved så meget man ikke kan fordi man må prioritere sine ressourcer hele tiden. Netop derfor lytter jeg altid med stor interesse til søgemaskineeksperterne og deres opfattelse af hvorledes man skal prioritere online marketing indsatserne. Men den post gemmer jeg til en anden gang.


2 comments:

Jesper Sørensen said...

Man kan også besøge http://www.googlewonderwheel.com/ og få forklaringen dér.

Michael Leander said...

Tak, du gamle. Det var pænt af dig.