1/4/09

DIREKTE MARKEDSFØRING I 2009: BLIVER MARKETING DATABASEN ET HIT?












Jeg sad og rodede med noget kedsommeligt marketing database oprydning.

Når jeg tænker over det, så har jeg investeret enormt meget tid på at rydde op i marketing og CRM databaser i løbet af min karriere. Og medens jeg sad der - med børnenes favorit kanal hylende i baggrunden - kom jeg til at tænke på om 2009 bliver året, hvor flere markedsførings ansvarlige tager databasen alvorligt?

Mit umiddelbare svar er; nej, hvorfor pokker skulle de det? (Det er dejligt nemt at generalisere, så det vil jeg tillade mig at blive ved med.)

Databasen og - endnu vigtigere – dens indhold har ikke været interessant i de sidste 20 år – så hvorfor skulle selve grundlaget for god direkte markedsføring pludselig blive prioriteret nu?

Nej - branding, kreative koncepter og andre spændende projekter vil stadig stå højest i bevidstheden på den typiske nordiske marketing ansvarlige. Og af den selvsamme årsag det altid har gjort det; det er mere sexy, medfører prestige og anseelse hos kolleger, venner og bekendte – og, ja, ikke at forglemme hos det social netværk. Det er ”lissom” bedre tilgængeligt stolt at fremvise visuelle beviser på ens færdigheder.

Og så er der det med vanen og den anden natur.
Her tænker jeg ikke på ”vittigheden” om marketingchefen, der kopierer sidste års marketing plan og gør den til næste års plan. Nej, jeg tænker på hvor vanskeligt det er at være åben overfor nye opgaver og projekter, som man ikke umiddelbart har erfaring med. Det bliver alt andet lige nemmere at – om jeg så må sige – fremture i fejltagelsen.

Apropos forholdet mellem branding og direct marketing, så skriver min gode bekendte Drayton Bird nogle gode blog posts. Her er en af dem. Den sammenfatter hans holdninger meget godt.

Ak ja, vanen er og forbliver....

Men det skal ikke slå en gammel rytter af sadlen. Så jeg tænkte lidt videre - nu akkompagneret af en sympatisk sang fra High School Musical (talk about branding). Jeg tænkte; hvad vil jeg sige skulle jeg en dag stå overfor en marketing ansvarlig, der ikke har købt ind på ideen om databaseret markedsføring? Hvilke lødige argumenter kan jeg fremføre?

Og det næste der skete var at jeg hørte mig selv gentage hvad jeg har sagt igennem mange herrens år. Altså alt der her med relevans, frekvens, kunde livstidsværdi osv. Du har hørt det hele før.

Men er der så ikke noget nyt? Er der ikke én – bare én – sindssyg vigtig grund til at tage marketingdatabasen alvorligt i 2009?

Mit svar er; JO, det er der.

Det skriver jeg en artikel om, som du kan læse her senere i januar måned.

Abonnér på nyhedsbrevet, så får du også informationen, når artiklen er publiceret.
(ja, jeg ved det er ”tungvindt”, som de siger i Norge. Men tilmeldingen er på engelsk, selvom du får et dansk sproget nyhedsbrev).

No comments: