1/8/09

EVALUERING AF WEBSEMINARET MODERNE MARKEDSFØRING 6. JANUAR 2009

Årets første web-seminar om markedsføring blev afholdt den 6. januar 2009. Titlen var "Moderne Markedsføring" og der var 50 tilmeldte (udsolgt) og 5 på ventelisten.

Du kan se evalueringen nedenfor.


I tråd med mit tidligere løfte, vil jeg med det samme evaluere min egen indsats i relation til web-seminaret.

Markedsføringen af web-seminaret
Min danske (email) permission database er meget lille. Derfor er det vanskeligt at nå kritisk masse i målgruppen. Men takket være en del interesserede fra Global Entrepreneurs Week arrangementet i Roskilde, en post på Amino og et par nyhedsbreve var antallet af tilmeldinger meget tilfredsstillende.


Web-seminar tilmeldingssiden (Amiando) blev vist 652 gange. Med 55 tilmeldinger svarer det til en konverteringsrate på 8,44% . Det er ikke godt nok, idet hovedparten af de besøgende (sandsynligvis) var dedikerede surfere og derfor burde den være i niveauet 12-16%. Måske kan en mere visuel og bedre struktureret tilmeldingsside med klare call-to-actions forbedre konverteringen. Det kræver HTML. Det kan jeg ikke - så jeg må overveje hvordan det løses.

Note to self: alliancer er vejen frem.

Min egen oplevelse af min indsats som oplægsholder
Deltagerne var særdeles aktive og rigtig, rigtig gode til at deltage og interagere. Det bedste publikum indtil videre. (Hvad de fleste publikummer ikke ved, er at hemmeligheden bag ethvert super godt web-seminar bl.a. er høj grad af interaktion). Det gav en god følelse helt fra starten.

Jeg havde ikke på forhånd øvet skift fra power point til video og tilbage. Og det var første gang jeg selv skulle bruge disse funktioner. Det er f... ikke godt nok. Dette bevirkede nogle unødvendige pauser, der forstyrrede flowet hos deltagerne - og mig. Og jeg lod mig forstyrre meget af det, talte for hurtigt og lod mig generelt set stresse. Uerfarent, helt enkelt.
Da jeg gennemlyttede optagelsen ifm. redigeringen, kunne jeg tydeligt høre de frygtelige kunst-pause "ø'er", "ehh'er". De skal væk, og det skal min grimme vane med ikke at kunne tale ordentligt dansk også. Next time, baby.

Desuden var Dong filmen for lang, og brand ærgerligt at jeg ikke kunne holde mig indenfor tidsrammen (tror jeg overskred med 10-12 minutter). For jeg ville gerne have afsluttet med Bill Hicks videon. Det blev der ikke tid til.

Indholdet blev for flagrende og ikke tilstrækkelig handlingsansvisende. Det skal justeres til næste gang. Der er nok nogle der vil mene at de fundamentale marketing input var unødvendige, men der har jeg en anden opfattelse. ROMI, differentiering, unikness og individualiseret kommunikation kan ikke gentages for meget. Ihvertfald ikke før markedsførere derude beviser at de ikke alene forstår, men også implementerer deres forståelse.

Evalueringen
Som forventet, vil jeg mene. Og som fortjent. Stor spredning i evalueringen (1 er lavest, 7 er højest). Her nævnes lavest og højeste score;

- Indholdet evalueret med bl.a. ét 2-tal og fire 7-taller
- Taler evner evalueret med bl.a. ét 2-tal og otte 7-taller
- Samlet vurdering evalueret med bl.a. to 3-taller og fire 7-taller
- Relevans evalueret med bl.a. tre 2-taller og syv 7-taller

Du kan se hele evalueringen i slide-showet øverst.

Udtalelser / testimonials om web-seminar og Michael Leander
Et fantastisk webseminar publikum var også super-aktive med at give testimonials. Her er tre udvalgte - du kan læse alle (13 ialt) her;

Den korte, koncise udtalelse:
"Jeg synes at et web-seminar giver
en let og nem måde at kunne kommunikere sit budskab på"

Den humoristiske testimonial;
"Ubarbaret og med en kande morgenkaffe i dropstativet
blev jeg, i mit eget køkken, introduceret til en række meget
konkrete markedsføringstiltag. Både form og indhold kan anbefales.
Tak for et inspirerende webseminar"

Den lange opføftende testimonial
"Kære Michael Leander,
Tak for et super godt web-seminar. Det var mit første, men takket være din levende og dejlige stemme, der udstrålede stor entusiasme og glæde, bliver det ikke mit sidste. Det var en fornøjelse og jeg har fået rigtig meget materiale til at fjerne spindelvævet fra min hjerne ... TAK for det! Du har lige fået dig en fan mere :o)"

Summa sumarum

Der skal arbejdes med indhold. Indholdet af webseminaret og hvem det henvender sig til skal præciseres så vi sikrer et bedst muligt match mellem kompetence hos deltagerne og indholdet i præsentationer.

Webseminarer skal gennemføres med to personer fra arrangør-siden tilstede. (det var så også planlagt). Det vil gøre afviklingen mere "smooth" at der er to til at hjælpe hinanden, en person til at holde øje med spørgsmål og kommentarer medens den anden kan fokusere på præsentationen.

Der er basis for flere web-seminarer i Danmark. Det kræver en indsats at få det op at stå, men det er noget jeg vil arbejde videre med.

--selvransagelse slut--

No comments: