2/14/09

DATA: FORDEL VED SOCIAL MEDIA MARKETING





















eMarketer har frigivet en undersøgelse om, hvilke fordele markedsførere finder ved social media markedsføring. Resultaterne er ikke overraskende, som du kan se til venstre.

85,4% siger at "customer engagement" er den største fordel ved at markedsføre via social medias.

Det er ikke overraskende.

Til gengæld er det en lille overraskelse, at "direct respond communications" er nummer to. 65% af undersøgelsens deltagere mener at dette er den største fordel. Og hvis jeg må addere min kommentar, vil jeg forvente at hvis man skal se på Return on Marketing Investment, bør netop denne "pind" være mest attraktiv. Ikke fordi der er noget galt med at engagere kunder ved hjælp af social media, men fordi responsindrettet direkte kommunikation er mere målbar og ofte også bedre indrettet til at skabe nysalg, mersalg, kryds- og opsalg.

Det er overraskende for mig, at kun 21% nævner at social medias er en god lead generator. Men igen, mange fokuserer ikke på direkte marketing i den forstand, når man taler om social medias - og social networks - for den sags skyld. Der skal åbenbart mere krise til før markedsførere generelt synes at det er sjovt at skabe målbare resultater via direkte markedsføring?

Og den der med "low cost" er bare så relativt, men 51% nævner at det er en fordel ved markedsføring via social medias. Hvordan ved man så det? Eller er vi igen ude i, at markedsdsførere flest alene ser ensidigt på investeringen, og ikke tager ressource forbrug, afledte omkostninger og afkast med i betragtning.

Inden vi konkluderer for meget på undersøgelsen, skal det lige med, at dette er endnu en amerikansk undersøgelse, der er - og hold nu fast - baseret på 137 besvarelser. Som du ved er det næppe repræsentativt. Hverken for amerikanske markedsførere, og da slet ikke som et udtryk for et globalt billede af opfattelsen.

Da jeg tager "engagement" for selveste berettigelsen for kanalen, bliver min egen top tre for markedsføring via social medias er

3. direct customer communications
2. markedsundersøgelser (som forøvrigt er en kanon kanal for lead generering, spørg bare mig:-)
1. hastighed for feedback

Har du en top tre, eller andre synspunkter, så skriv løs i kommentarfeltet (jeg har lige tjekket, og der er masser af plads til dine kommentarer på harddisken :- )

Vil du opleve et web-seminar, hvor dette emne bliver berørt, kan du tjekke her:

--> Marketing through social networks

--> Moderne markedsføring på dansk

No comments: