2/5/09

SIKKERHED OG GOD KUNDESERVICE I BANK BLANDET MED THE MOMENT OF TRUTH

Nogen skrev en gang for lang tid siden;

"Not a gift of a cow, nor a gift of land, nor yet a gift of food, is so important as the gift of safety, which is declared to be the great gift among all gifts in this world

Jeg har aldrig tænkt over sikkerhed noget særligt. Men nu er jeg pokkers enig.

Det har nemlig været nogle dumme dage siden i lørdags.

Ser du - mit visa/dk kort er blevet misbrugt. En frygtelig masse transaktioner med varierende beløb. Og ikke småbeløb i 30-50 kroners klassen. Nej - der er taget for sig af retterne. Og alle transaktioner foretaget indenfor 3-4 dage. En del af transaktionerne er - sandsynligvis - foretaget på rejserelaterede websites. Det er en skræmmende og voldsomt irriterende oplevelse, der sætter nogle tanker igang ift. hvor og hvordan man anvender elektronisk betaling nu om dage.

For nogle måneder siden beklagede jeg ellers højlydt over Visa's nye sikkerhedsprincip, der indebærer at man skal taste yderligere en kode, udover det sædvanlige kortnummer og "sikkerhedskode", på visse sites når man handler online.
Men efter denne oplevelse, vil jeg i fremtiden nærmest forlange at websites jeg handler med har implementeret en skærpet sikkerhed.

For år tilbage var jeg meget involveret i e-commerce. Allerede dengang var der mange forsøg på at skabe defacto standarder og letgenkendelige blå-stemplingsmærker for sikker internet betaling. Tilsyneladende er ingen af dem slået igennem - og i Danmark har vi e-mærket, som måske er et ok initiativ, men det kan jeg ikke bruge så meget, når jeg skal købe flybilletter, hoteller og andet udenfor Danmark. (og så er jeg af den mening at e-mærket giver en falsk tryghed, men det er en anden snak).

Tilliden til handelssteder på nettet har altid været vigtigt. Men mange har ikke indsigt, og fokuserer derfor alene på tilbudet, når de handler på nettet. Og så er det man risikerer at komme i klemme. Hvis man altså handler med nogen, der enten selv er nogle snydepelse, eller som ikke har styr på sikkerheden.

Jeg har gransket hjernen for at forsøge at hitte ud af hvem, der har nappet mine kort oplysninger. Var det ham tjeneren på en restaurant i Riga, der fik kortet ved bordet og skulle ud til maskinen, var det ham den skumle garson på restaurant X i Brussels, er det hotels.com, hvor jeg har handlet mange gange. Eller et helt fjerde sted? Det finder man nok aldrig ud af, men jeg håber saftsusemig at kriminalpolitiet finder synderen. Og dernæst synderens bagmænd eller - hedder det det ? - bagkvinder.

Danske Bank i særklasse
Som følge af fornævnte møg-oplevelse, fik jeg fornøjelsen af en god oplevelse hos min bank - Danske Bank. De har altså tjek på det, og - til min overraskelse - gav selv folk jeg ikke kender i banken en meget god og profesisionel service ifm. dette misbrugsproblem.
Undervejs blev jeg iøvrigt også spurgt om kundeoplevelsen. (Danske Bank bruger TeleFaction's Return on Behavior koncept, hvor Danske Bank måler kundeoplevelsen i forskellige kontaktpunkter). Og det virkede også helt fint og helt som det skal være.

Så stor ros til Danske Bank - både Steffen på Nytorv og Marianne i Hørsholm.

Mere sikkerhedsproblematik
For at det ikke skal være løgn, så har jeg fået en pop-up Spyware ting, som jeg ikke kan komme af med. (det viser sig at den hedder Tubby Toolbar eller noget i den stil).
Heldigvis er det kun på Firefox, og ikke på Google Chrome eller #/%¤... Explorer. Jeg undrede mig over at mit relativt nye anti-virus etc. program Windows Live OneCare fra firmaet )(/# (/# ikke havde nappet den. Og efter at have kørt gentagende skanninger, downloadede jeg AdAware. Det fandt den heller ikke. Så måtte jeg ty PC Tools Spyware Doctor trial verison - den fandt den - men fjernede den ikke. Eller rettere; fjernede den først efter at jeg havde købt et års forbrug af programmet.

Så langt så godt.

Det morsomste af det hele er at disse virus/anti-spamware/anti spyware programmer er gode til at markedsføre sig selv, men ikke altid lige gode til at levere det de lover.

Jeg købte Norton - men blev træt af hastigheden og da jeg så Windows Live OneCare besluttede jeg mig for at prøve det - primært fordi jeg så kunne få en one-stop-løsning inklusive back-up af alle familiens computere.

God idé. MEN AK. Firmaet #/%¤... kan endnu engang ikke levere det de lover. Backup har jeg aldrig fået til at fungere, antivirus etc. delen spiller ikke 100%. SÅ det såkaldte Moment of Truth kunne de endnu engang ikke leve op til. Fantastisk at de dette til trods formår fortsat at være så magtfulde på det globale marked for IT løsninger.

Hvorfor skrev jeg det her? Det kan jeg pludselig ikke huske

No comments: