2/22/09

INTERESSANT KONFERENCE OM DIREKTE MARKEDSFØRING I SLOVENIEN














Jeg havde fornøjelsen af at tale ved en konference om direkte markedsføring i Ljubljana i Slovenien i den forgangne uge. Mit indlæg var om "marketing through social networks", og det blev godt modtaget af de ca 100 deltagere, der var mødt op. Og heldigvis blev jeg på stedet inviteret tilbage til at tale ved næste års konference. Herligt - for Slovenien er et smækkert land, der har nært sagt alt at byde på. Et højt engelsk niveau, en stor åbenhed og velfungernede forhold var min oplevelse.



Konferencen var virkeligt godt arrangeret, deltagerne var oplagte og motiverede for at lytte og lære og så var der en fantastisk networking event om aftenen. (Se billed serien ovenfor).

Talerne var fra så forskellige steder som Google i Kroatien, et stort medie/distributionsfirma, der fra basen i Slovenien nærmest opfandt "TV shopping" konceptet i Østeuropa, Chris Catchpole fra England og til sidst et panel af en række kendte marketing folkens fra Slovenien. Sidstnævnte foregik på Slovensk, så det fik jeg ikke meget ud af.

Men apropos TV shopping, så var jeg heldig - under en udendørs rygepause - at få en snak med en slovensk model, TV- og radiovært, jurastuderende m.v. - der fortalte at hun på et tidspunkt tilbragte to år i USA. Her arbejdede hun som "talsmodel" (spokesmodel) for et af infomercial firmaerne, der solgte hudpleje produkter. Det er (endnu) et område jeg intet ved om, men har nogle forestillinger om, hvordan man kører det. Alligevel var jeg en smule overrasket da hun fortalte, at de måler salget ift. hvad "modellerne" siger i programmet. Hun fortalte at i et af programmerne sagde hun noget i retning af "jeg er fra Europa" - og det alene bevirkede at der var udsolgt indenfor 4 minutter.

Så - jeg syntes at jeg ville dele dette med dig. Ikke fordi det er rasende interessant for andre end mig selv, men sådan er det vel også med en blog :- )

No comments: