3/1/09

MODERNE MARKEDSFØRING: EVALUERING AF WEBSEMINAR DEN 25. FEBRUAR 2009

Sidst i februar havde 42 danskere tilmeldt sig web-seminaret "Moderne markedsføring". Nedenfor kan du se deres evaluering af web-seminaret.



Alt i alt var deltagerne tilfreds med web-seminaret. Min egen oplevelse er at emnet er for bredt. Og det åbner ikke op for muligheden for at gå ordentligt i dybden med nogle af emnerne. Selvom evalueringen af indholdet er ok - særligt taget i betragtning af at 2 af 20, der besvarede spørgeskemaet gav det et 2-tal, så vil det i fremtiden være vigtigt at skrue emner sammen med et fokus på at oplevelsen af indholdet bliver bedre.

Som oplægsholder er det sværere at tale om et bredt emne uden en egentlig rød tråd. Så min - og andre taleres opgave - vil kun blive nemmere med et mere fokuseret emne.

Bedre end sidste web-seminar
Hvor relevans og indhold blev vurderet på samme niveau som det første Moderne Markedsføring web-seminar, så blev "taler evner" og "samlet vurdering" evalueret noget højere end sidst. 5,9 for taler evner og 5,75 som samlet vurdering. Og det er helt fint.

Anbefalelsesraten, som når alt kommer til alt er den vigtigste måleenhed, var ligeledes højere end sidst og på niveau med de engelsk sprogede web-seminarer. 90% sagde at de ville anbefale web-seminaret og 10% måske.

Til gengæld fik jeg noget at tænke over da jeg så evalueringen af markedsføringen af web-seminaret. For de engelsk-sprogede web-seminarer er dette punkt altid meget højt vurderet. Måske er det sprog-mixet mellem dansk og engelsk på tilmeldingssiden og i eventuelle opfølgninger, der skæmmer.

Mht. om forventningerne blev indfriet, synes 60% at de gjorde, 25% synes at forventningerne blev mere end indfriet medens 5% var uafklaret.

Nye web-seminarer
Deltagerne blev også spurgt hvilke emner de gerne ville høre om på evt. fremtidige web-seminarer. Top 5 blev:

1. Markedsføring til social networks
2. Hvordan komme igang med PR/markedsføring
3. Direct marketing
4. Loyalitetsstrategier
5. Søgemaskine markedsføring og optimering

Jeg vil nu gå igang med at identificere talere og datoer for en række nye web-seminarer, der adresserer disse emner.

Det næste web-seminar på dansk har titlen Sådan skaber du websites, der sælger og foregår den 24. marts 2009 kl. 10. Du kan tilmelde dig her

2/28/09

INTERNATIONALT MARKETING MANAGEMENT PROGRAM I MADRID. SKAL DU MED?














Så er det igen blevet tid til programmet med den lange titel, nemlig:
International Senior Management Programme in Direct, Interactive & Relationship Marketing, der finder sted i Madrid fra 22 – 25 juni 2009. Underviserne er en perlerække af erfarne folkens fra hele verden - Korea, USA, Frankrig, Spanien, Belgien - og så lille mig fra Danmark.

Du kan spare en del penge ved tilmelding inden den 31. marts - og ovenikøbet spare 20% yderligere, hvis du angiver mig som reference "Michael Leander".

Jeg giver gerne en kop et eller andet i Madrid, hvis man skulle være så heldig, at en eller flere danskere skulle finde dette program interessant.

Læs mere om programmet her

2/27/09

GOOGLE OVERSÆTTELSESPROGRAM ER EN MORSOM SAG, MEN ALLIGEVEL ANVENDELIG

Jeg har et projekt på vej, hvor jeg skal rå-oversætte en række af de mange artikler jeg har skrevet igennem årene fra dansk til engelsk. Da jeg som bekendt er en doven hund, der altid leder efter genveje, tænkte jeg "det kan Google Translate da lige klar for mig".

Nedenfor er et eksempel på en oversættelse, der er foretaget med Google Translate på et split-sekund. Kvaliteten bærer også præg deraf, men morsom synes jeg nu det er alligevel.

Uddrag af engelsk tekst

THIS ARTICLE IS ONLY INTENDED FOR PEOPLE WHO HAVE AT LEAST 2 DAYS OF EXPERIENCE WITH DIALOGUE MARKETING, DATABASE MARKETING OR CUSTOMER LIFECYCLE MARKETiNG MANAGEMENT.
WARNING - THE ARTICLE CONTAINS REFERENCES TO OBSCURE SITUATIONS.

Yesterday was a Yo-Yo day for me. Too many not so pleasant things happened, and an equal amount of very pleasant things happened. Here is my attempt to share with you an experience that started yesterday afternoon and was powerful enough to stay with me for more than 2 hours. It was a good experience. Continue…


og sådan synes Google translate at det skal oversættes til dansk:

Denne artikel er kun beregnet for folk, der har mindst 2 dage erfaring med DIALOG MARKEDSFØRINGSTILLADELSESNUMMER, DATABASE MARKEDSFØRINGSTILLADELSESNUMMER eller kunden Lifecycle Marketing Management.
ADVARSEL - artiklen indeholder REFERENCER skjule SITUATIONER.

I går var en Yo-Yo dag for mig. Alt for mange ikke så behagelige ting skete, og et tilsvarende beløb af meget behagelig ting skete. Her er mit forsøg på at dele med dig en oplevelse, der startede i går eftermiddags og var stærk nok til at bo hos mig i mere end 2 timer. Det var en god oplevelse. Fortsæt

Uanset, kan jeg anbefale Google translate, hvis du en gang imellem har behov for at forstå dine kunder, leverandører eller andres hjemmesider, der ikke findes tilgængelig på et sprog.

Du kan læse mere om Google translate her

CMO TENDENSER 2009 - GRATIS RAPPORT NU UDGIVET OM MARKEDSFØRINGSTENDENSER I 2009

Den er godt nok på engelsk, men til gengæld er den kort. Rapporten "CMO Trends 2009", som netop er udgivet, indeholder information om marketingchefernes planlagte gøren og laden i 2009.

I rapporten kan du bl.a. få svar på hvilke måleenheder marketingcheferne anser for de vigtigste, om de fokuserer på nye kunder eller eksisterende kunder, hvordan marketingchefen prioriterer sine investeringer i 2009 og mere.

Rapporten er baseret på mere end 400 besvarelser fra marketingchefer, brand managers o.l. fra hele verden. Dog er hovedparten lokaliseret i Europa.

Få rapporten helt gratis her

2/22/09

INTERESSANT KONFERENCE OM DIREKTE MARKEDSFØRING I SLOVENIEN














Jeg havde fornøjelsen af at tale ved en konference om direkte markedsføring i Ljubljana i Slovenien i den forgangne uge. Mit indlæg var om "marketing through social networks", og det blev godt modtaget af de ca 100 deltagere, der var mødt op. Og heldigvis blev jeg på stedet inviteret tilbage til at tale ved næste års konference. Herligt - for Slovenien er et smækkert land, der har nært sagt alt at byde på. Et højt engelsk niveau, en stor åbenhed og velfungernede forhold var min oplevelse.



Konferencen var virkeligt godt arrangeret, deltagerne var oplagte og motiverede for at lytte og lære og så var der en fantastisk networking event om aftenen. (Se billed serien ovenfor).

Talerne var fra så forskellige steder som Google i Kroatien, et stort medie/distributionsfirma, der fra basen i Slovenien nærmest opfandt "TV shopping" konceptet i Østeuropa, Chris Catchpole fra England og til sidst et panel af en række kendte marketing folkens fra Slovenien. Sidstnævnte foregik på Slovensk, så det fik jeg ikke meget ud af.

Men apropos TV shopping, så var jeg heldig - under en udendørs rygepause - at få en snak med en slovensk model, TV- og radiovært, jurastuderende m.v. - der fortalte at hun på et tidspunkt tilbragte to år i USA. Her arbejdede hun som "talsmodel" (spokesmodel) for et af infomercial firmaerne, der solgte hudpleje produkter. Det er (endnu) et område jeg intet ved om, men har nogle forestillinger om, hvordan man kører det. Alligevel var jeg en smule overrasket da hun fortalte, at de måler salget ift. hvad "modellerne" siger i programmet. Hun fortalte at i et af programmerne sagde hun noget i retning af "jeg er fra Europa" - og det alene bevirkede at der var udsolgt indenfor 4 minutter.

Så - jeg syntes at jeg ville dele dette med dig. Ikke fordi det er rasende interessant for andre end mig selv, men sådan er det vel også med en blog :- )

2/14/09

DATA: FORDEL VED SOCIAL MEDIA MARKETING





















eMarketer har frigivet en undersøgelse om, hvilke fordele markedsførere finder ved social media markedsføring. Resultaterne er ikke overraskende, som du kan se til venstre.

85,4% siger at "customer engagement" er den største fordel ved at markedsføre via social medias.

Det er ikke overraskende.

Til gengæld er det en lille overraskelse, at "direct respond communications" er nummer to. 65% af undersøgelsens deltagere mener at dette er den største fordel. Og hvis jeg må addere min kommentar, vil jeg forvente at hvis man skal se på Return on Marketing Investment, bør netop denne "pind" være mest attraktiv. Ikke fordi der er noget galt med at engagere kunder ved hjælp af social media, men fordi responsindrettet direkte kommunikation er mere målbar og ofte også bedre indrettet til at skabe nysalg, mersalg, kryds- og opsalg.

Det er overraskende for mig, at kun 21% nævner at social medias er en god lead generator. Men igen, mange fokuserer ikke på direkte marketing i den forstand, når man taler om social medias - og social networks - for den sags skyld. Der skal åbenbart mere krise til før markedsførere generelt synes at det er sjovt at skabe målbare resultater via direkte markedsføring?

Og den der med "low cost" er bare så relativt, men 51% nævner at det er en fordel ved markedsføring via social medias. Hvordan ved man så det? Eller er vi igen ude i, at markedsdsførere flest alene ser ensidigt på investeringen, og ikke tager ressource forbrug, afledte omkostninger og afkast med i betragtning.

Inden vi konkluderer for meget på undersøgelsen, skal det lige med, at dette er endnu en amerikansk undersøgelse, der er - og hold nu fast - baseret på 137 besvarelser. Som du ved er det næppe repræsentativt. Hverken for amerikanske markedsførere, og da slet ikke som et udtryk for et globalt billede af opfattelsen.

Da jeg tager "engagement" for selveste berettigelsen for kanalen, bliver min egen top tre for markedsføring via social medias er

3. direct customer communications
2. markedsundersøgelser (som forøvrigt er en kanon kanal for lead generering, spørg bare mig:-)
1. hastighed for feedback

Har du en top tre, eller andre synspunkter, så skriv løs i kommentarfeltet (jeg har lige tjekket, og der er masser af plads til dine kommentarer på harddisken :- )

Vil du opleve et web-seminar, hvor dette emne bliver berørt, kan du tjekke her:

--> Marketing through social networks

--> Moderne markedsføring på dansk

2/11/09

ALTERNATIVE MAKROØKONOMISKE TEORIER

Under oprydning i min proppede email indboks imorges, fandt jeg denne her fra min kammerat Michael Wagner. Morsomt, tænkte jeg - så derfor deler jeg den med dig:

Socialisme: Du har to køer. Du giver den ene til din nabo.

Kommunisme: Du har to køer. Staten tager dem begge og giver dig lidt mælk.

Fascisme: Du har to køer. Staten tager dem begge og sælger dig lidt mælk.

Nazisme: Du har to køer. Staten tager dem begge og skyder dig.

Bureaukrati: Du har to køer. Staten tager dem begge, skyder en, malker den anden...og smider mælken ud.

Traditionel kapitalisme: Du har to køer. Du sælger den ene og køber en tyr. Din flok udvides og din økonomi vokser. Du sælger kvæget og lever resten af dine dage af overskuddet.

Moderne kapitalisme: Du har to køer. Du sælger den ene og presser den anden til at producere ligeså meget mælk som 4 køer. Senere hyrer du en dyr konsulent til at analyserer, hvorfor koen faldt død om.

IT-Factory-kapitalisme: Du har to køer. Du sælger tre af dem til dit børsnoterede selskab, fordi en bankgaranti overbeviser investorer om, at du i virkeligheden har fire køer. Derfor trækker du fodret til fem køer fra i skat. Retten til at malke seks køer overføres via en bank i Polynesien, ejet af et skuffeselskab, som tilbagesælger retten til at malke syv køer til dit oprindelige selskab. Det revisorgodkendte årsregnskab fastslår, at virksomheden ejer otte køer med option på en mere. Du hævder, at du har en tyr, der får førstepræmie ved dyrskuet, hvorefter du sælger tyren og forsvinder.

En kinesisk virksomhed: Du har to køer. Du har 300 ansatte til at malke dem. Du hævder at du har fuld beskæftigelse og høj produktivitet. Du lukker den avis der skriver det modsatte.

En japansk virksomhed: Du har to køer. Du redesigner dem, så de kun er en tiendedel størelse og producerer tyve gange så meget mælk. Du skaber derefter en mangafigur og forøger din indkomst ved at lancere den som børnelegetøj over hele verden under navnet Kokimon.

En irakisk virksomhed: Alle tror du har masser af køer. Du fortæller dem, at du ikke har nogen. Ingen tror dig, så de bomber dig sønder og sammen og invaderer dit land. Du har stadig ingen køer, men i det mindste bor du nu i et demokrati.

Håber dette kan bidrage til en bedre forståelse af de mange forskellige økonomiske teorier, der hersker i verden lige nu.

2/8/09

SCORING MODEL FOR AT IDENTIFICERE OM SOCIAL NETWORKING KAN BETALE SIG FOR DIN VIRKSOMHED

Jeg er igang med at forberede et indlæg om "Marketing through social networks". Det skal præsenteres den 18. februar i Ljubljana ifm. Slovenian Direct Marketing Association konferencen "C2C Marketing: Momentary Niche or Overall Future" - og så igen i Madrid i juni -dog i en noget tungere form. 

I løbet af formiddagen har jeg - tror jeg - udviklet en brugbar model, der kan hjælpe virksomheder til at afklare om markedsføring via social networks er en brugbar metode. Og i givet fald, hvilen vej virksomheden så skal gå for at opnå optimalt udbytte af investeringer i en social networking tilstedeværelse. Altså skal man placere sig i et eksisterende netværk eller bygge sit eget helt fra scratch. Begge modeller indebærer fordele og ulemper.

Og indledningsvist, synes jeg at modellen ser interessant ud. For den indeholder en række kritiske spørgsmål, som enhver virksomhed bør stille sig selv forinden investeringer i markedsføring på social networks. 

Mere information om modellen her på bloggen, når den har været prøvet af et live publikum. Tilmeld dig gerne nyhedsbrevet, så får du automatisk mere info om sagen.

2/6/09

ER MAN SÅ EN GLOBAL MARKEDSFØRER?













Hver morgen ml. 5 og 6 bruger jeg ca en halv time på at orientere mig om hvordan det går med mine online forsøg. Dvs. jeg tjekker status på 

- Antal visninger på Marketingboss.tv
- Konverterer nyhedsbrevstilmeldinger til Meemoo2 Marketer fra lead til contact i CRM systemet
-  Orienterer mig om unikke besøgende, hvordan det går med de sidste artikler på Meemoo2.com, hvordan bounce rate udvikler osv. 
- Gør status på web-seminarer og tænker over, hvilke, der skal have noget mere "juice" for at nå mindst 30 deltagere, som indtil videre er minimumsmålet for afholdelse
- Tjekker respondenter på forskellige spørgeskemaer/undersøgelser og beslutter om det er nødvendigt at sende reminders eller eksekvere nye aktiviteter for at få volumen op

Idag tjekkede jeg så også antallet af tilmeldinger, der er på Markedutip - det er en alert man kan tilmelde sig fra www.markedu.com. (ærligt; jeg havde glemt at jeg havde sat den pop-up op). Disse tilmeldinger ryger ind i et email marketing system, ikke i mit CRM system, hvorfor de lissom er i deres egen silo (farlig leg, I know). 

Og her så jeg ved et tilfælde billedet du ser overfor. Den viser hvor dem, der har tilmeldt sig Markedu Tip kommer fra. Som du kan se på de gule prikker kommer de fra stort set alle verdenshjørner

Og det var det der fik mig til at tænke på om man så er en global markedsfører? 
Det er man nok ikke. Og noget helt andet er, at for Markedu - som arrangerer web-seminarer og seminarer - ville det være langt bedre at begrænse sig til Europæiske og Mellemøstlige modtagere, idet web-seminarer hovedsageligt finder sted i Central European Time zone. 

Men det er en anden snak.

Forøvrigt, hvis du har lyst til at deltage i social networking undersøgelsen, så kan du klikke her. Jeg lover at jeg tjekker om du har gjort det imorgen tidlig :- ) 

2/5/09

SIKKERHED OG GOD KUNDESERVICE I BANK BLANDET MED THE MOMENT OF TRUTH

Nogen skrev en gang for lang tid siden;

"Not a gift of a cow, nor a gift of land, nor yet a gift of food, is so important as the gift of safety, which is declared to be the great gift among all gifts in this world

Jeg har aldrig tænkt over sikkerhed noget særligt. Men nu er jeg pokkers enig.

Det har nemlig været nogle dumme dage siden i lørdags.

Ser du - mit visa/dk kort er blevet misbrugt. En frygtelig masse transaktioner med varierende beløb. Og ikke småbeløb i 30-50 kroners klassen. Nej - der er taget for sig af retterne. Og alle transaktioner foretaget indenfor 3-4 dage. En del af transaktionerne er - sandsynligvis - foretaget på rejserelaterede websites. Det er en skræmmende og voldsomt irriterende oplevelse, der sætter nogle tanker igang ift. hvor og hvordan man anvender elektronisk betaling nu om dage.

For nogle måneder siden beklagede jeg ellers højlydt over Visa's nye sikkerhedsprincip, der indebærer at man skal taste yderligere en kode, udover det sædvanlige kortnummer og "sikkerhedskode", på visse sites når man handler online.
Men efter denne oplevelse, vil jeg i fremtiden nærmest forlange at websites jeg handler med har implementeret en skærpet sikkerhed.

For år tilbage var jeg meget involveret i e-commerce. Allerede dengang var der mange forsøg på at skabe defacto standarder og letgenkendelige blå-stemplingsmærker for sikker internet betaling. Tilsyneladende er ingen af dem slået igennem - og i Danmark har vi e-mærket, som måske er et ok initiativ, men det kan jeg ikke bruge så meget, når jeg skal købe flybilletter, hoteller og andet udenfor Danmark. (og så er jeg af den mening at e-mærket giver en falsk tryghed, men det er en anden snak).

Tilliden til handelssteder på nettet har altid været vigtigt. Men mange har ikke indsigt, og fokuserer derfor alene på tilbudet, når de handler på nettet. Og så er det man risikerer at komme i klemme. Hvis man altså handler med nogen, der enten selv er nogle snydepelse, eller som ikke har styr på sikkerheden.

Jeg har gransket hjernen for at forsøge at hitte ud af hvem, der har nappet mine kort oplysninger. Var det ham tjeneren på en restaurant i Riga, der fik kortet ved bordet og skulle ud til maskinen, var det ham den skumle garson på restaurant X i Brussels, er det hotels.com, hvor jeg har handlet mange gange. Eller et helt fjerde sted? Det finder man nok aldrig ud af, men jeg håber saftsusemig at kriminalpolitiet finder synderen. Og dernæst synderens bagmænd eller - hedder det det ? - bagkvinder.

Danske Bank i særklasse
Som følge af fornævnte møg-oplevelse, fik jeg fornøjelsen af en god oplevelse hos min bank - Danske Bank. De har altså tjek på det, og - til min overraskelse - gav selv folk jeg ikke kender i banken en meget god og profesisionel service ifm. dette misbrugsproblem.
Undervejs blev jeg iøvrigt også spurgt om kundeoplevelsen. (Danske Bank bruger TeleFaction's Return on Behavior koncept, hvor Danske Bank måler kundeoplevelsen i forskellige kontaktpunkter). Og det virkede også helt fint og helt som det skal være.

Så stor ros til Danske Bank - både Steffen på Nytorv og Marianne i Hørsholm.

Mere sikkerhedsproblematik
For at det ikke skal være løgn, så har jeg fået en pop-up Spyware ting, som jeg ikke kan komme af med. (det viser sig at den hedder Tubby Toolbar eller noget i den stil).
Heldigvis er det kun på Firefox, og ikke på Google Chrome eller #/%¤... Explorer. Jeg undrede mig over at mit relativt nye anti-virus etc. program Windows Live OneCare fra firmaet )(/# (/# ikke havde nappet den. Og efter at have kørt gentagende skanninger, downloadede jeg AdAware. Det fandt den heller ikke. Så måtte jeg ty PC Tools Spyware Doctor trial verison - den fandt den - men fjernede den ikke. Eller rettere; fjernede den først efter at jeg havde købt et års forbrug af programmet.

Så langt så godt.

Det morsomste af det hele er at disse virus/anti-spamware/anti spyware programmer er gode til at markedsføre sig selv, men ikke altid lige gode til at levere det de lover.

Jeg købte Norton - men blev træt af hastigheden og da jeg så Windows Live OneCare besluttede jeg mig for at prøve det - primært fordi jeg så kunne få en one-stop-løsning inklusive back-up af alle familiens computere.

God idé. MEN AK. Firmaet #/%¤... kan endnu engang ikke levere det de lover. Backup har jeg aldrig fået til at fungere, antivirus etc. delen spiller ikke 100%. SÅ det såkaldte Moment of Truth kunne de endnu engang ikke leve op til. Fantastisk at de dette til trods formår fortsat at være så magtfulde på det globale marked for IT løsninger.

Hvorfor skrev jeg det her? Det kan jeg pludselig ikke huske

2/1/09

MELODI GRAND PRIX BRANDET LEVER I BEDSTE VELGÅENDE


Så du Melodi Grand Prix? Hvad synes du om det? Vandt din favorit sang? Har vi en chance ved det Internationale Melodi Grand Prix i Moskva?

Vi så det. Og jeg må sige, at jeg sjældent har set så veloplagt et publikum. Hold da helt fest. De var på fra start til slut. Det må have været en sand fornøjelse at være Brinck, Hera, Johnny de Luxe, Jeppe, Marie, Jimmy og alle de andre optrædende. For ikke at tale om Birthe Kjær, der i den grad blev hyldet af publikum.

Formatet var fornyet. Det synes jeg er godt. Altså fornyelsen. Og at se så forholdsvis mange etablerede kunstnere vidnede om at DR er blevet mere ambitiøse. Like it or not, så skal det gerne medvirke til at skabe bedre resultater.

At vindersangen umindeskendeligt minder om en Ronan Keating en af slagsen, tror jeg ikke gør vores chancer mindre i den russiske storby. Max point fra Irland, England, Holland?

Glad for at se at DR på en innovativ måde forandrer Melodi Grand Prix brandet. Måske vil vores børn også føle sig tvangsindlagt til at se Melodi Grand Prix med deres børn om 10, 20, 30 år?

1/31/09

SÅ HAR MAN SET DET MED

Vi ser film en gang imellem. Det gør du vel også?

Anyway, vi har TDC Internet TV, hvilket naturligvis giver en hulens masse kanaler at vælge imellem. Og dertil kommer muligheden for at leje TV direkte via fjernbetjeningen. (det fungerer iøvrigt upåklageligt selvom udbuddet ikke er særligt attraktivt).
Nå - men det giver typisk 6-8 film at vælge imellem ved 21-tiden en lørdag aften.

Når min familie skal beslutte hvilken film vi ønsker at se, kan jeg personligt godt lide at se hvordan de forskellige film er "rated". Det kan man så gøre på et site, der hedder IMDB (The Internet Movie Database). Et helt og aldeles udmærket website om film med mulighed for at "rate" film, se hvilke spillere, der er med i filmen, hvem der har instrueret ( det går min kone voldsomt meget op i - jeg kigger mere billeder af skuespillerne:-)

Idag ville jeg så registrere mig på IMDB for at kommentere på en kommentar. Som en del af registreringsprocessen skulle jeg bevise at jeg er et menneske og taste nedenstående kodeord:





















Så har man set det med.

1/29/09

NY UNDERSØGELSE OM SOCIAL NETWORKING

Vi har netop igangsat en ny undersøgelse om social networking.

Har du lyst til at give dit besyv med, så klik her for at besvare undersøgelsen

Undersøgelsen er på engelsk, men tilgengæld får alle, der deltager i undersøgelsen både rapporten helt gratis når den er færdig i marts, OG (wait there's more:- ) - invitation til at deltage gratis på et web-seminar, hvor resultaterne præsenteres og - hvilket burde blive ret interessant - diskuteres af deltagere.

Linket er her

1/22/09

FORØG SALGET MED MINDST 25% MED ACTIMIZER LRM


Har din virksomhed mindst 3 sælgere, der helt eller delvist arbejder med opsøgende salg ved brug af telefonen. Eller bruger du ofte eksterne telemarketing ressourcer som en del af dit salgsfremmende arbejde?

Så bør du se nærmere på Actimizer LRM (Lead Relationship Management). Det er en online løsning, der gør det muligt for sælgere, der arbejder med telefonen som salgsværktøj at forøge salgseffektiviteten med mindst 25%.

Jeg ved at det lyder helt uvirkeligt. Men kunder hos Actimizer rapporterer alle om mindst 25% produktivitetsforøgelse. Nogle sågår op imod 50% forøgelse af salgsproduktivitet. Deres eksisterende kunder tæller virksomheder, der har fra 3 til mange hundrede medarbejdere, der arbejder med opsøgende salg via Actimizer LRM.

Hvorfor nævner jeg dette?
Det gør jeg fordi jeg ofte har været irriteret over CRM systemers manglende evne til at supportere traditionelle indsatser ifm. mødebooking e.l. aktiviteter, hvor man helst skal kunne processere mange opkald i timen, holde styr på genopkald og - ja - få adgang til en hurtig statistik hvor man kan vurdere egen og andres indsats for eksempelvis:

- Hvor stor andel får man kontakt til?
- Hvad er closing ratio (successrige opkald o.l.)
- Gennemsnitlig samtaletid pr. sælger osv.

Et andet issue, som jeg ofte har mødt er problemstillingen ved hurtig vækst eller lejlighedsvise tiltag, der hurtigt kræver nye salgsmedarbejdere på telefonerne. Nye medarbejdere kræver flere telefonlinier. Med et system som Actimizer LRM behøver du ikke tænke på det. Fordi systemet fungerer som en online løsning, varetages også telefonien. Nemt og super enkelt, spørger du mig.

Selvom Actimizer skilter med større virksomheder på deres kundereference liste, så er løsningen også attraktivt for mindre virksomheder med mindst 3 medarbejdere, der ofte anvender telefonsalg i dagligdagen. Dvs. sælgerne kun anvender f.ex. 20% af sin tid på opsøgende salg, kan det betale sig.

Systemer som dette, har den åbenlyse fordel for salgsledelsen, at man sikrer at salgsindsatsen bliver gjort. Og det uanset om der er tale om traditionelle canvas opgaver, mersalg til eksisterende kunder eller at sikre at man jævnligt får kontakt til en gruppe af potentielle kunder, tidligere kunder osv.

Actimizer A/S, der står bag systemet, har fat i det helt rigtige. En online løsning, der ikke kræver dyre opstartsinvesteringer, der kan tilgås fra et hvilket som helst sted - også hvis du har medarbjedere, der arbejder hjemmefra e.l. Og så baserer man sig på en lav månedlig abonnementsafgift, der betaler sig hjem lynhurtigt.

Du kan læse mere om Actimizer LRM her

NORSK MEN GOD. DET KAN MAN FÅ UD AF AT KUNNE REDIGERE VIDEO TIL MARKEDSFØRING

Denne gutten er ret god til at sammensætte video. Han er norsk, men gør de godt på Youtube. Han er tilsyneladende ikke kommerciel. Det er faktisk interessant at se de mange "kunstnere", der florerer på Youtube, der ikke har et kommercielt sigte. Tænk, hvis man selv kunne det de kan....

Nyd videon:

1/17/09

NYT EMAIL MARKEDSFØRINGSKURSUS I TRE TRIN

Hvad koster et email marketing kursus, der varer 5-7 timer? 4.000, 5.000, 6.000 kroner?

Nu kan du deltage på mit email marketing kursus, der varer 9 timer inklusive pauser. Og det koster kun € 149 (ca. 1.150 danske). Du kan ovenikøbet deltage til en pris á € 99 ( kr. 750), hvis du tilmelder dig inden den 25. februar.

Kurset foregår online i tre dele. Du kan købe alle tre dele samlet, eller du kan købe modulerne enkeltvist. Modulerne varierer fra € 59 til € 79.

Undervisningen foregår som nævnt online. Det er en nem og bekvem måde at lære på. En af fordelene er at alle undervisningsmoduler bliver optaget - så du kan se og høre dem så ofte du har lyst.

Du kan læse mere her


1/16/09

Web-seminar om moderne markedsføring

Så er vi klar med to nye web-seminarer på dansk. Det første foregår sidst i februar. Med titlen "Moderne markedsføring", henvender web-seminaret sig til små og mellemstore virksomheder og personer, der har mindre end 5 års erfaring fra praktisk internet markedsføring. Iværksættere er velkomne.

De første 75 tilmeldte deltager gratis.

1/10/09

EVALUERING AF MICHAEL LEANDER PÅ EMAIL MARKETING WEB-SEMINAR DEN 21. NOVEMBER 2008

Endnu en selv-evaluering - denne gang fra et web-seminar, der fandt sted den 21. november 2008 i samarbejde med FEDMA. (Jeg har tidligere skrevet om formålet her)

Web-seminaret havde titlen "Email Marketing: Improving results through effective profiling and segmentation" - det foregik på engelsk. Med 29 tilmeldte fra 11 lande mente vi at vi havde et godt publikum, men desværre var det kun 19 der mødte op, svarende til en konverteringsrate på 65,5%.

Det var første gang jeg præsenterede dette emne. Jeg vidste på forhånd at der var en stor risiko for at deltagerne kom med en høj grad af viden om profilering og segmentering. Men baseret på nedenstående evaluering ser det ud til at det faglige niveau svarede godt overens med deltagernes kompetence.

Deltagernes evaluering var overraskende positiv. Scoren for den samlede evaluering af min indsats på 6,0 (7 er højest) var overraskende. Og det var scoren på mine evner som foredragsholder også (6,31) - medens scoren for indhold "kun" var lidt under 6.



Det var ærgerligt at vi ikke fik spurgt om dette var første gang deltagerne deltog på et web-seminar. For jeg tror at der er en sammenhæng mellem erfaringen med deltagelse på web-seminarer og evalueringen. Er det første gang, er der ikke noget at sammenligne med, og det bør give en højere score.

Evaluering af markedsføringen af web-seminaret
Tilmeldingssiden blev set ca 454 gange forud for web-seminaret (i skrivende stund er siden set knap 600 gange). Det svarer til en konverteringsrate på 6,39%, hvilket sandsynligvis er dårligt. En af årsagerne kan være at siden trækker irrelevante besøgende fra søgemaskinerne, men opsætningen, sidens "look" og appeal, har sandsynligvis også en reel impact.

Også den dårlige konvertering fra tilmelding til faktisk deltagelse skal der arbejdes med. Det er - desværre - vigtigt at påminde tilmeldte personer 1-3 gange fra de tilmelder sig til webseminaret finder sted. Her skal jeg særligt være opmærksom på, at nogle tilmelder sig måneder før webseminaret finder sted.

56% af deltagerne evaluerede markedsføringen før seminaret til at være "outstanding".

Testimonials - reference udtalelser
Der kom nogle få udtalelser, som du kan læse her:

"A lot of useful insights, really interesting, worth recommending!"

"This was an excellent introduction/refresher on e-mail/permission based marketing. I learned a lot both on the topic and how to make web based presentations effective, interactive and fun. And all of that from my home office.
Congratulations. Isabelle"


"Very useful and well put together webinar. Only problems were: 1. Could not hear Jurgen's voice when he spoke. 2. Few problems with slides towards the end. 3. Late start"

"Very helpful this seminar about the profiling. Let us know if any other seminars in the same topic. Thank you"

Min egen oplevelse af min indsats som oplægsholder
Efter en lidt rusty start synes jeg egentligt at det gik fint. Deltagerne var rimelig gode til at interagere med en del interaktion også deltagerne imellem.
Selv deltageren fra HP i Tyskland tog mit eksempel fra HP med godt humør. Så stemningen var fin.

Jeg skal til stadighed arbejde med at opnå et mere flydende engelsk sprog uden "ahh" og andre kunst-pause udtryk. Og min tendens til at sige "and so on", "obviously" og "as you know", skal jeg have lagt på hylden.

Da jeg gennemlyttede web-seminaret, som en del af min forberedelse til de næste (foregår hhv. 13. januar, 12. februar og 10. marts), identificerede jeg en række indholdspunkter, som jeg bør forbedre. Bl.a. eksemplificering af nye "et-klik" metoder til at afmystificere modtagere. Det vil også være formålstjentligt at visualisere eksemplerne - eller at forbedre visualiseringen.

Helt til sidst var der noget teknisk krøl. Det var ærgerligt, men alligevel godt at se at deltagerne overordnet oplevede at teknikken fungerede - uden at det dog var prangende. Adobe Connect skal altså se at få fixed de små bugs der er, for det er umuligt at gennemføre webseminarer til nærmest perfektion, hvis der altid skal være lidt krøl med teknikken.

Afslutningsvist, bør jeg overveje at inkludere et par call-to-actions, der skal stimulere deltagerne til at kontakte moi, alternativt den sponsor, der eventuelt er involveret.

HAN KUNNE SKRIVE HAM KIPLING

Den anden dag faldt jeg over en video med en sjov idé. Det var Mark Brownlow, som havde omskrevet Rudyard Kipling's digt "IF" og gjort det til et digt om email markedsføring. Interessant idé og flot reciteret af Mark. Du kan se Mark's video her.

Det mindede mig om en af de første gange jeg - hamrende nervøs - skulle være "på". Det skete i Florida, hvor jeg skulle recitere ét af 3 digte i en engelsk time. Jeg valgte selvsamme "If" af Rudyard Kipling. Mest fordi alternativerne (The Raven eller Annabel Lee begge af Edgard Allen Poe) var for svære for mig.

Så her er "IF" gengivet. En fantastisk tekst, hvis du bruger 5 minutter på at tænke over teksten uden at overfortolke. Altså - tag teksten for pålydende.

IF you can keep your head when all about you
Are losing theirs and blaming it on you,
If you can trust yourself when all men doubt you,
But make allowance for their doubting too;
If you can wait and not be tired by waiting,
Or being lied about, don't deal in lies,
Or being hated, don't give way to hating,
And yet don't look too good, nor talk too wise:

If you can dream - and not make dreams your master;
If you can think - and not make thoughts your aim;
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same;
If you can bear to hear the truth you've spoken
Twisted by knaves to make a trap for fools,
Or watch the things you gave your life to, broken,
And stoop and build 'em up with worn-out tools:

If you can make one heap of all your winnings
And risk it on one turn of pitch-and-toss,
And lose, and start again at your beginnings
And never breathe a word about your loss;
If you can force your heart and nerve and sinew
To serve your turn long after they are gone,
And so hold on when there is nothing in you
Except the Will which says to them: 'Hold on!'

If you can talk with crowds and keep your virtue,
' Or walk with Kings - nor lose the common touch,
if neither foes nor loving friends can hurt you,
If all men count with you, but none too much;
If you can fill the unforgiving minute
With sixty seconds' worth of distance run,
Yours is the Earth and everything that's in it,
And - which is more - you'll be a Man, my son



1/8/09

EVALUERING AF WEBSEMINARET MODERNE MARKEDSFØRING 6. JANUAR 2009

Årets første web-seminar om markedsføring blev afholdt den 6. januar 2009. Titlen var "Moderne Markedsføring" og der var 50 tilmeldte (udsolgt) og 5 på ventelisten.

Du kan se evalueringen nedenfor.


I tråd med mit tidligere løfte, vil jeg med det samme evaluere min egen indsats i relation til web-seminaret.

Markedsføringen af web-seminaret
Min danske (email) permission database er meget lille. Derfor er det vanskeligt at nå kritisk masse i målgruppen. Men takket være en del interesserede fra Global Entrepreneurs Week arrangementet i Roskilde, en post på Amino og et par nyhedsbreve var antallet af tilmeldinger meget tilfredsstillende.


Web-seminar tilmeldingssiden (Amiando) blev vist 652 gange. Med 55 tilmeldinger svarer det til en konverteringsrate på 8,44% . Det er ikke godt nok, idet hovedparten af de besøgende (sandsynligvis) var dedikerede surfere og derfor burde den være i niveauet 12-16%. Måske kan en mere visuel og bedre struktureret tilmeldingsside med klare call-to-actions forbedre konverteringen. Det kræver HTML. Det kan jeg ikke - så jeg må overveje hvordan det løses.

Note to self: alliancer er vejen frem.

Min egen oplevelse af min indsats som oplægsholder
Deltagerne var særdeles aktive og rigtig, rigtig gode til at deltage og interagere. Det bedste publikum indtil videre. (Hvad de fleste publikummer ikke ved, er at hemmeligheden bag ethvert super godt web-seminar bl.a. er høj grad af interaktion). Det gav en god følelse helt fra starten.

Jeg havde ikke på forhånd øvet skift fra power point til video og tilbage. Og det var første gang jeg selv skulle bruge disse funktioner. Det er f... ikke godt nok. Dette bevirkede nogle unødvendige pauser, der forstyrrede flowet hos deltagerne - og mig. Og jeg lod mig forstyrre meget af det, talte for hurtigt og lod mig generelt set stresse. Uerfarent, helt enkelt.
Da jeg gennemlyttede optagelsen ifm. redigeringen, kunne jeg tydeligt høre de frygtelige kunst-pause "ø'er", "ehh'er". De skal væk, og det skal min grimme vane med ikke at kunne tale ordentligt dansk også. Next time, baby.

Desuden var Dong filmen for lang, og brand ærgerligt at jeg ikke kunne holde mig indenfor tidsrammen (tror jeg overskred med 10-12 minutter). For jeg ville gerne have afsluttet med Bill Hicks videon. Det blev der ikke tid til.

Indholdet blev for flagrende og ikke tilstrækkelig handlingsansvisende. Det skal justeres til næste gang. Der er nok nogle der vil mene at de fundamentale marketing input var unødvendige, men der har jeg en anden opfattelse. ROMI, differentiering, unikness og individualiseret kommunikation kan ikke gentages for meget. Ihvertfald ikke før markedsførere derude beviser at de ikke alene forstår, men også implementerer deres forståelse.

Evalueringen
Som forventet, vil jeg mene. Og som fortjent. Stor spredning i evalueringen (1 er lavest, 7 er højest). Her nævnes lavest og højeste score;

- Indholdet evalueret med bl.a. ét 2-tal og fire 7-taller
- Taler evner evalueret med bl.a. ét 2-tal og otte 7-taller
- Samlet vurdering evalueret med bl.a. to 3-taller og fire 7-taller
- Relevans evalueret med bl.a. tre 2-taller og syv 7-taller

Du kan se hele evalueringen i slide-showet øverst.

Udtalelser / testimonials om web-seminar og Michael Leander
Et fantastisk webseminar publikum var også super-aktive med at give testimonials. Her er tre udvalgte - du kan læse alle (13 ialt) her;

Den korte, koncise udtalelse:
"Jeg synes at et web-seminar giver
en let og nem måde at kunne kommunikere sit budskab på"

Den humoristiske testimonial;
"Ubarbaret og med en kande morgenkaffe i dropstativet
blev jeg, i mit eget køkken, introduceret til en række meget
konkrete markedsføringstiltag. Både form og indhold kan anbefales.
Tak for et inspirerende webseminar"

Den lange opføftende testimonial
"Kære Michael Leander,
Tak for et super godt web-seminar. Det var mit første, men takket være din levende og dejlige stemme, der udstrålede stor entusiasme og glæde, bliver det ikke mit sidste. Det var en fornøjelse og jeg har fået rigtig meget materiale til at fjerne spindelvævet fra min hjerne ... TAK for det! Du har lige fået dig en fan mere :o)"

Summa sumarum

Der skal arbejdes med indhold. Indholdet af webseminaret og hvem det henvender sig til skal præciseres så vi sikrer et bedst muligt match mellem kompetence hos deltagerne og indholdet i præsentationer.

Webseminarer skal gennemføres med to personer fra arrangør-siden tilstede. (det var så også planlagt). Det vil gøre afviklingen mere "smooth" at der er to til at hjælpe hinanden, en person til at holde øje med spørgsmål og kommentarer medens den anden kan fokusere på præsentationen.

Der er basis for flere web-seminarer i Danmark. Det kræver en indsats at få det op at stå, men det er noget jeg vil arbejde videre med.

--selvransagelse slut--

1/7/09

SØREN KIERKEGAARDS HJÆLPEKUNST FOR MARKETING FOLK

I 2003 gengav jeg Søren Kierkegaards Hjælpekunst her på bloggen.

Jeg kan se på søgeordene, der leder til denne marketing blog, at der er mange, der søger efter teksten. Og den er også god. Men tag et kig på de to gode kommentarer. De giver et bud på hvad Søren Kierkegaard egentlig havde tænkt at formidle med teksten.

Du finder den her: http://www.michaelleander.com/2003/02/hjlpekunst-af-kirkegaard.html

1/6/09

EVALUERING AF MICHAEL LEANDER PÅ BALTIC DIRECT MARKETING CONFERENCE 2008

Dette er den første evaluering som jeg offentliggør. (Jeg har tidligere skrevet om formålet her)

Den er fra Baltic Direct Marketing Conference 2008, der foregik i Riga, Letland i november 2008. Mit indlæg hed "How to setup and successfully execute a permission based email marketing program". Som jeg husker det var der omkring 120-130 deltagere, hovedsageligt fra Letland, men også fra Rusland og Ukraine. Talernes nationalitet og/eller bopæl; England, Belgien, Holland, Italien, Norge, Ukraine, Polen, Letland og Danmark (moi).

I denne post skrev jeg om min oplevelse af direkte markedsføring i Letland. Det vil jeg skrive mere om senere. Nu handler det om min selvransagelse.

Min egen oplevelse af min indsats
Alt i alt havde jeg en god følelse. Selvom foredragsholderen før mig - Dr. Marta Caricato fra Drayton Bird Associates i England - overskred tiden, så blev jeg ikke irriteret over det, som jeg plejer. Jeg blev heller ikke irriteret over rummets beskaffenhed (det var meget bredt med en dum søjle, der adskilte tilhørerne i to grupper). Eller at jeg ikke kunne se ind i min skærm - den blev betjent af en til formålet anskaffet teknisk person. Det med skærmen gør heller ikke så meget, når emnet er permission baseret email markedsføring. For 70% af indholdet og rækkefølgen kan jeg altså på rygraden, if I may say so myself.

Min start var god. DONG casen for fuld udblæsning, hvor jeg kastede rundt med bilagene, lettede presset fra både tilhørerne og mig. Jeg tror at det virker fordi tilskuerne tænker "hvad pokker finder han på næste gang ham gutten deroppe". Men det var en chance at tage overfor et Østeuropæisk publikum, der traditionen tro er meget alvorlige og "seriøse". Noget jeg iøvrigt skal huske i 2009 i de Østeuropæiske lande.

Den gode start gav mig mod til at bevæge mig meget rundt og at interagere med særligt udvalgte blandt publikum. Det virkede efter hensigten. (husker du dengang du gik i skole;-)

Jeg blev sædvanen tro alt for ivrig til tider, hvilket er en dårlig idé. Særligt når man bliver simultantolket (Gudskelov var det kun ca 30-40%, der brugte hovedtelefonerne.) - og når det foregår på engelsk, hvor jeg ofte snubler over ordene i min ivrighed eller glemmer ord, når jeg bliver stresset. Og det smitter altså, hvis ikke man finder roen og overblikket frem igen lynhurtigt. (note to self: husk at tage et glas vand, 10 sekunder er ikke lang tid)

Men jeg sluttede på slaget 15:00 - lige til tiden, og er små-stolt over at jeg hentede den tid, der var sat til tidligere.

Flatterende evaluering grænsende til urealistisk
Jeg fik evalueringen sidst i december. Den kan du (jeg :- ) - se nedenfor.

Da jeg så den tænkte jeg at der var tale om en fejl.
For det er skisme første gang jeg har oplevet at blive skam-rost på den måde. Men, nej. Den er god nok.

Jeg er (desværre) mentalt skruet sådan sammen, at mit bedste resultat altid skal være mit bundniveau. Der må jeg nok give op nu. For det er ikke muligt for mig at holde dette bund-niveau.


Tillader mig hurtigt at dvæle ved at

- 82% synes at Michael Leander's præsentationsevner var meget gode
- 12% synes at Michael Leander's præsenationsevner var gode
- 6% gennemsnitlig
- 0% dårlig
- 0% meget dårlig

Når jeg ser på evalueringen af hhv. indholdet og den samlede vurdering, er totalerne mere spiselige. Og vigtige. For jeg skal tvinge mig selv til at arbejde mere med indholdet. Synliggøre værdien af det jeg taler om gennem en bedre struktur og sammenhæng mellem pointer og case-eksempler.

Jeg er aldrig glad for, at nogen giver mig en gennemsnitsvurdering af noget som helst (er du?). Men her skal jeg også være realistisk. Husk at i ethvert publikum sidder der mindst 3 personer, der ved mere om emnet end man selv gør. Og så sidder der mindst 2 personer, der bare har hørt det hele før. Den første gruppe er vigtig at forholde sig til. Den sidste bruger for meget tid på konferencer og seminarer.

Udtalelse - testimonial
Indtil den officielle udtalelse kommer, har jeg fået et par udtalelser;

"Personer, der arbejder med direkte markedsføring i Letland kan lære så meget af Michael Leander"

“Michael Leander is an inspirational direct marketing speaker. His ability to
present difficult topics in an easy and humorous way, was attractive
to our Latvian audience of marketing professionals and myself.
Michael Leander’s positive personality opened people’s minds to direct
and interactive marketing in a highly positive way.”

Juris Ozols
CEO, Marketinghouse
Board member, Latvian Direct Marketing Association




Summa sumarum
Jeg skal arbejde mere med indholdet, og fokusere mindre på "show-man-ship" . For det har jeg en tendens til - også når jeg bygger foredraget op forinden. Måske er jeg der, hvor jeg bruger 30-40% af tiden på at forberede et indlæg på "gimmicks". Og det er for meget.

Jeg skal huske mine egne oplevelser som tilskuer. De tider, hvor man har moret sig storartet og sad med en følelse af at man ikke ville have at pågældende foredragsholder skulle slutte. Men to timer senere, når man drøftede det med andre, var der ingen der kunne huske foredrags-holderens pointer.

Altså, showet må ikke overskygge indholdet og budskaberne. Og når venlige mennesker betaler penge for at få viden, så skal de også ha' det. At finde balancen er key.

--- selvransagelse slut ---

Reklame 1: Her er en oversigt over seminarer og webinars for marketing folk
Reklame 2: Her er der film om markedsføring hele døgnet rundt


FOREDRAGS DOKUMENTATION OG TESTIMONALS DER SKAL HUSKES AF MICHAEL LEANDER


Jeg er glemsom. Og det irriterer mig. Grænseløst.

Heldigvis har jeg erkendt årsagen. I mange år har jeg overfor venner og bekendte joket med "den forb... Alzherheimer", når jeg ikke kunne huske hint eller andet. Men det er egentlig ikke pænt -og heller ikke sjovt. Så det holdt jeg op med. (men jeg fortæller stadig mange un-jokes - det holder jeg nok aldrig op med, hvis jeg husker det).

Glemsomhed kommer ofte af at man har for meget i hovedet, og kan iøvrigt også være forårsaget af stress. Jeg tror ikke jeg har stress. Ihvertfald ikke kronisk. Men der fiser ofte alt for mange ting rundt i hovedet på mig. Det er helt sikkert. Så lad os give det skylden for min højfrekvente glemsomhed.
Nå - det var årsagen til denne blog-post. Her er så løsningen.

Ofte bliver jeg spurgt om evalueringer fra tidligere oplæg jeg har holdt. Det er ikke altid man får dem fra arrangørerne, men det gør man vel 70% af tiden. Men når jeg bliver spurgt kan jeg aldrig finde det eller har slettet dem.
Og den anden udfordring er, at en person, som jeg beundrer og respekterer, har underholdt mig med værdien af reference udtalelser - det man på fagsprog kalder "testimonials", som mange iøvrigt ofte staver som "testemonials" (54.000 resultater på Google). Så dem vil jeg også gerne konsolidere ét sted - så jeg kan finde dem igen, hvis andre eller jeg selv skal bruge dem.

Og det sad jeg og tænkte på efter en yo-yo dag (det er sådan en dag hvor sindsstemningen kører op og ned dagen igennem).

Så selvom det ikke interesserer dig - kære læser - en døjt, har jeg tænkt mig at dokumentere deltageres evaluering af mine foredrag og undervisnings-situationer. Og at publicere testimonials. Skulle jeg gøre mig fortjent til at få nogle af slagsen.

Fordelen for mig er,

- jeg ved hvor jeg skal lede, eller bede andre om at lede
- der kommer lidt mere søgeordsjuice på nogle relevante nøgleord, som måske kan tiltrække noget relevant trafik til denne blog
- at jeg ved at skrive om evalueringerne får mulighed for en bedre selvransagelse mhp. kontinuerligt at forbedre mine resultater
- at jeg påminder mig selv om, at man ikke kan gøre alle tilfreds.

Jeg vil "poste" efterhånden som jeg falder over gamle evalueringer. Og kronologien bliver meget tilfældig, men de primære tags bliver "dokumentation", "foredrag" og "michael leander". Måske husker jeg så at få det gjort efter hvert oplæg. Vi får se...

Lige om lidt skriver jeg den første. Hvis jeg husker det.

1/4/09

DIREKTE MARKEDSFØRING I 2009: BLIVER MARKETING DATABASEN ET HIT?












Jeg sad og rodede med noget kedsommeligt marketing database oprydning.

Når jeg tænker over det, så har jeg investeret enormt meget tid på at rydde op i marketing og CRM databaser i løbet af min karriere. Og medens jeg sad der - med børnenes favorit kanal hylende i baggrunden - kom jeg til at tænke på om 2009 bliver året, hvor flere markedsførings ansvarlige tager databasen alvorligt?

Mit umiddelbare svar er; nej, hvorfor pokker skulle de det? (Det er dejligt nemt at generalisere, så det vil jeg tillade mig at blive ved med.)

Databasen og - endnu vigtigere – dens indhold har ikke været interessant i de sidste 20 år – så hvorfor skulle selve grundlaget for god direkte markedsføring pludselig blive prioriteret nu?

Nej - branding, kreative koncepter og andre spændende projekter vil stadig stå højest i bevidstheden på den typiske nordiske marketing ansvarlige. Og af den selvsamme årsag det altid har gjort det; det er mere sexy, medfører prestige og anseelse hos kolleger, venner og bekendte – og, ja, ikke at forglemme hos det social netværk. Det er ”lissom” bedre tilgængeligt stolt at fremvise visuelle beviser på ens færdigheder.

Og så er der det med vanen og den anden natur.
Her tænker jeg ikke på ”vittigheden” om marketingchefen, der kopierer sidste års marketing plan og gør den til næste års plan. Nej, jeg tænker på hvor vanskeligt det er at være åben overfor nye opgaver og projekter, som man ikke umiddelbart har erfaring med. Det bliver alt andet lige nemmere at – om jeg så må sige – fremture i fejltagelsen.

Apropos forholdet mellem branding og direct marketing, så skriver min gode bekendte Drayton Bird nogle gode blog posts. Her er en af dem. Den sammenfatter hans holdninger meget godt.

Ak ja, vanen er og forbliver....

Men det skal ikke slå en gammel rytter af sadlen. Så jeg tænkte lidt videre - nu akkompagneret af en sympatisk sang fra High School Musical (talk about branding). Jeg tænkte; hvad vil jeg sige skulle jeg en dag stå overfor en marketing ansvarlig, der ikke har købt ind på ideen om databaseret markedsføring? Hvilke lødige argumenter kan jeg fremføre?

Og det næste der skete var at jeg hørte mig selv gentage hvad jeg har sagt igennem mange herrens år. Altså alt der her med relevans, frekvens, kunde livstidsværdi osv. Du har hørt det hele før.

Men er der så ikke noget nyt? Er der ikke én – bare én – sindssyg vigtig grund til at tage marketingdatabasen alvorligt i 2009?

Mit svar er; JO, det er der.

Det skriver jeg en artikel om, som du kan læse her senere i januar måned.

Abonnér på nyhedsbrevet, så får du også informationen, når artiklen er publiceret.
(ja, jeg ved det er ”tungvindt”, som de siger i Norge. Men tilmeldingen er på engelsk, selvom du får et dansk sproget nyhedsbrev).

1/2/09

Usmagelig krænkelse af andres varemærker på Adwords

Jeg sag egentlig midt i noget helt andet da det pludselig slog mig. Har Google Adwords fået orden på problemet med krænkelse af varemærker? Medens jeg var direktør i Globase, havde vi nogle problemer med konkurrenter, der anvendte "Globase" som søgeord for deres Adwords. Dengang var Google ikke til at hugge eller stikke i og svarede ikke engang på henvendelser.

Så nysgerrig som jeg, søgte jeg på Globase. Og, ja. Ganske rigtigt er der mindst to konkurrenter, der lukrerer på Globase varemærket. Dvs. disse konkurrenters annoncer kommer frem ved søgning på "Globase". Og ingen af dem fortjener navns nævnelse her.

Jeg synes at det er helt og aldeles usømmeligt og udtryk for dårlig forretningsmoral.

Du kan se søgningen og annonceresultatet på billedet nedenfor. Blot tryk på ordet "kommentarer".












At Globase's egen annonce ikke selv findes - og ej heller når der søges på email markedsføring, nyhedsbreve, email marketing, permission marketing e.l. er vel blot et udtryk for, at de har glemt at anvende Adwords i markedsføring. Eller noget. Men det er en helt anden snak.

Har du kommentarer eller synspunkter her, så brug endelig kommentarfeltet så meget du lyster.

Marketing terminologi på video

Her er en video præsentation, der er produceret hurtigt til ære for deltagerne på Moderne Markedsføring web-seminaret (web-seminarerne afholdes jævnligt)

Klik på det lile ikon i nederste højre hjørne, hvis du vil se i fuld skærm format.


Vil du have lignende Marketing Tip på engelsk, så klik her.